اشرف غنی:

در پروسه صلح یک روند شتاب زده وارداتی جای یک روند ملی را گرفت/ ثابت و محکم در جای خود ایستاده ام

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 117826

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور امروز (دوشنبه ۱۱ اسد) در نشست فوق العاده پارلمان و مجلس سنای این کشور تاکید کرد که در مسئولیت خود باقی خواهد ماند و اگر مذاکره با طالبان به سرانجام نرسد قاطعانه در مقابل این گروه خواهد ایستاد.

وی اظهار داشت: مردم ما امروز در معرض یک تجاوز آشکار قرار دارند که ابزار آن مکر و فتنه است. این تجاوز بر ما تحمیل شده است و حکم خداوند است که اگر کسی متجاوز است و دست از تجاوز برنمیدارد، جنگیدن در مقابل آن وظیفه هر فرد مسلمان است.

اشرف غنی گفت: مشکل از جایی شروع شد که یک روند شتاب زده وارداتی، جای یک روند ملی را گرفت که بر فرضیه های خام و استوار بود. روند جاری صلح نه تنها منجر به صلح نشد، بلکه کوشش هایی برای مشروعیت بخشی به یک گروه متجاوز گردید.

وی افزود: به کسانی که می گویند طالبان تغییر کرده اند می گویم بله طالبان تغییر کرده اند! آنها ظالم تر و مزدورتر شده اند. آنها به تاریخ و جغرافیای این وطن هجوم آورده اند.

رئیس جمهور تاکید کرد: برآورد ما این است که در ضمیر طالب اعتقادی به صلح عادلانه و پایدار وجود ندارد، مگر اینکه ما میدان جنگ را تغییر دهیم تا این محاسبه آنها تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه اکنون وقت اتحاد و همبستگی است و افغانستان امروز در معرض یک آزمون کلان ملی قرار دارد افزود: ما هدف یک هجوم تبلیغاتی داخلی و خارجی هستیم؛ شایعات زیادی را همه ما می شنویم که وضعیت کنونی حاصل یک معامله است؛ هیچ معامله ای در کار نیست. امروز این ابهام تا حدودی رفع شده و استقرار نسبی برقرار شده است.

اشرف غنی عنوان کرد: یک برنامه واضح برای رسیدن به استقرار در طی شش ماه آینده تدوین شده و تطبیق آن آغاز شده است. نیروهای امنیتی و دفاعی این قابلیت را پیدا کرده اند تا در شش ماه آینده به حالت استقرار برسند و انشاالله به یاری خداوند و همکاری شما و اراده مردم ما دوباره به قوت به پا می ایستیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما با یورش بی سابقه تروریسم روبرو هستیم؛ طالبان متجاوزتر و خونخوارتر بر ما هجوم آورده است. طالبان نه تنها با تروریست های بین المللی قطع رابطه نکرده است، بلکه این رابطه قوی تر شده و بی اعتنایی آنها به قوانین بشردوستانه بیشتر شده است.

وی گفت: ما در چند سال گذشته تلاش کردیم جمهوریت را تمثیل کنیم، فرهنگ اتکا به داشته های خود را ترویج کردیم، تلاش کردیم خود را از وابستگی اقتصادی برهانیم، همچنین زنان افغانستان بیش از هر زمان دیگری صدایشان شنیده می شود، تلاش کردیم اقلیت های افغانستان دوباره به متن جامعه بیاید اما به یاد داشته باشید که در طرف مقابل با گروهی روبرو هستیم که هدفشان جز بردن افغانستان به تاریکی و میدان جنگ نیابتی نیست.

اشرف غنی افزود: متاسفانه هر اقدامی برای آبادی و رفاه مردم می کنم از جانب مقابل غیر از کشتار و ویرانگری چیز دیگری نمی بینم؛ پس در این موقعیت از من انتظار اغماض نداشته باشید. مردم از من می خواهند قاطعانه و مدبرانه افغانستان را از این آزمون بگذرانم؛ من ثابت و محکم در جای خود ایستاده ام و آن بید ضعیفی نیستم که از هر بادی بلرزم.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: من ۷۲ سال دارم و دیگر هیچ سرمایه و امتیازی در زندگی به کارم نمی آید، اما یک هدف مقدس دارم و آن این است که نسل های بعدی افغانستان در یک افغانستان آباد و سربلند زندگی کنند. یا در میز مذاکره زانو به زانو می نشینیم یا در میدان جنگ زانوهایشان را می شکنیم.

گفتنی است که افغانستان طی ماه های اخیر به هجوم بی سابقه طالبان روبرو شده و این گروه توانسته است بخش های زیادی از این کشور را تصرف کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟