راهنمای پرورش زالو در خانه و کسب درآمد

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73900

زالو علیرغم تصویر منفی و ناخوشایندی که در فرهنگ ما از خود بجای گذاشته، کاربرد وسیع و گسترده ای در طب سنتی دارد. به همین خاطر در فهرست مشاغل خانگی بطور جدی میشود روی پرورش و تولید زالو حساب کرد.

در این مقاله از خبرگزاری اطلس به بحث تولید زالو در خانه پرداخته ایم پس تا انتها با ما همراه باشید.

زالو چیست؟

زالو حیوانی است آبزی که دارای ۳ فک در قسمت جلویی بدنش میباشد. این حیوان خونخوار در هر فک خود ۱۰۰ دندان دارد که مجموعا ۳۰۰ دندان ریز را تشکیل میدهد.

پرورش زالو در خانه

طول بدن زالو بین ۳ تا ۲۵ سانتیمتر رشد دارد و پهنای آن نیز غالبا بیشتر از ۱ سانتیمتر میشود. در قسمت انتهایی بدن زالو، یک بادکش متشکل از ۷ حلقه قرار دارد که با مکیدن هوای داخل این بادکش، خود را به سطح زیرین میچسپاند و از آن به عنوان نقطه اتکا استفاده میکند.

در حال حاضر در جهان بیش از ۷۰۰ گونه مختلف از این جانور شناسایی شده اما اکثر آنها در آبهای شیرین رشد کرده و غالبا خونخوار هستند.

چشم انداز پرورش و تولید زالو

همانطور که گفتیم تولید زالو از قدیم به عنوان یک شغل خانگی و حتی صنعتی مورد توجه بوده. بخصوص در کشوری مثل ایران که زالو درمانی میان مردم بسیار رایج است. همین مسئله میزان تقاضا برای زالو را همواره در حد خوبی نگه داشته و کار تولید زالو هیچوقت کساد نبوده است.

مسئله دیگری که کار پرورش و تولید زالو را در ایران به یک تجارت پر سود تبدیل میکند، شرایط اب و هوایی مناسب کشور برای این کار است.

در میان کشورهای همسایه، ایران یکی از بهترین گزینه ها به لحاظ جغرافیایی و آب و هوایی برای این کار است و در اکثر مناطق و شهرهای ایران میتوان به به حرفه تولید زالو مشغول شد.

هرچند بعضی مناطق خاص خصوصا نواحی سرد سیر، نیاز به برخی ملاحضات خاص دارد اما با مراجعه به مشاور و متخصص این کار در هر شهر، دستورات مربوط به ان منطقه را میتوان دریافت کرد.

سرمایه مورد نیاز برای تولید زالو

تامین سرمایه اولیه از مهمترین و البته دشوار ترین آیتم ها برای راه اندازی هر بیزینس است اما خبر خوب اینکه شما برای تولید زالو به سرمایه سنگین و زیاد نیاز ندارید.

با حداقل ۵ میلیون تومان سرمایه اولیه میتوانید کار پرورش و تولید زالو را در خانه خودتان راه اندازی کنید. هرچند این میزان سرمایه حجم زیادی تولید زالو را به شما نمیدهد اما برای شروع کار میتواند شروع خوبی باشد.

شما برای راه اندازی مزرعه تولید زالو به چند قلم ابزار و اداوت نیاز دارید که مهم ترین آنها عبارتند از منبع آب، حوضچه، پمپ آب، آب شیرین کن، دماسنج، خزه برای تولید جزیره، سختی سنج آب و.. که البته اینها مهم ترین ابزار و ادواتی است که برای تولید زالو باید بیشترین هزینه را به آنها اختصاص بدهید. غیر از این مواردی که گفتیم برخی آیتم های جانبی دیگر نیز هست که بسته به حجم کار میتوانید نسبت به خرید آنها اقدام کنید.

لوازم پرورش زالو

نکته دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم، فضای مورد نیاز برای پرورش و تولید زالو است. از مزیت های این حرفه این است که به کمترین فضا نیاز دارد. بطور مثال با همین حجم سرمایه که گفتیم شما حدودا به ۱۰ متر مربع فضا بیشتر نیاز ندارید. البته این درصورتی است که با محدودیت مواجه باشید در غیر اینصورت فضای بزرگتر آزادی عمل بیشتری به شما میدهد.

اگر وقت و زمان را هم یک سرمایه تلقی کنیم، بازهم تولید زالوبه سرمایه کمی نیاز دارد. بطور میانگین شما با روزی ۳ ساعت کار مفید، میتوانید براحتی امورات مزرعه زالوی خود را پیش ببرید. البته این مقدار در فصول مختلف سال کم و زیاد میشود اما میانگین همان ۳ ساعت در روز است.

این را هم بخوانید: مشاغل خانگی پر درآمد!

سود پرورش و تولید زالو

تا اینجای کار از مصارف زالو در ایران صحبت کردیم اما خوب است بدانید این حیوان خونخوار در سرتاسر جهان محوببیت دارد و در شاخه های مختلف پزشکی از آن استفاده میشود.

مصارف زالو

هرچند رقم دقیقی از قیمت صادرات زالو به خارج از کشور در دست نیست اما چندی پیش خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت قیمت هر ۴ عدد زالو در خارج برابر با قیمت یک بشکه نفت اوپک است!

اگر حتی تولید زالو به مقصد خارج را بیخیال شوید، بازار پر رونق این صنعت در ایران به تنهایی سود خوبی نصیب شما میکند.

تجربه کسانی که بطور حرفه ای به کار پرورش و تولید زالو مشغول هستند نشان میدهد هر یک زالوی مولد به ۱۲ زالو میتواند تبدیل شود. این عدد برای افراد تازه وارد عدد مناسبی است یعنی اگر برای اولین بار هزار زالوی مولد بخرید، در نهایت بین ۱۰ تا ۱۲ هزاتر زالو خواهید داشت.

این میزان همانطور که گفته شد یک استاندارد برای افراد تازه وارد است که در دراز مدت با توجه به مهارت و تجربه ای که کسب میکنید این تناسب به ازای هر یک زالوی مولد به ۵۰ زالو نیز خواهد رسید که یک محاسبه سرانگشتی نشانگر سود سرشار این کار است.

البته این نکته را هم اضافه کنیم که تمام این عدد و رقم ها در شرایط استاندارد قابل تحقق هستند و بوده اند بسیاری از پرورش دهندگانی که بدلیل عدم رعایت اصول حرفه ای و استانداردهای بهداشتی کل سرمایه خود را از دست داده اند.

در مجموع میتوان گفت میزان سود به سرمایه پرورش و تولید زالو به اندازه ای وسوسه کننده است که هر جویای کاری را به این بازار سوق بدهد. آنهم با کمترین سرمایه ممکن و بدون نیاز به فضای وسیع و امکانات در دسترس و شیوه کار نسبتا آسان!

سخن آخر

برای پولدار شدن راههای زیادی وجود دارد، کافی است نگاهی متفاوت به اطرافمان بیندازیم تا نیاز مردم را بشناسیم. زالو همان چیزی است که مردم در سرتاسر جهان به آن نیاز دارند، برای مصارف پزشکی، بهداشتی، آرایشی و…

پرورش و تولید زالو یکی از بهترین گزینه ها برای داشتن یک بیزینس خوب و معتبر است که به شرط داشتن صبر و حوصله، سود سرشاری را روانه حسابتان میکند.

با داشتن یک مزرعه تولید زالو نه تنها خودتان، بلکه چند نفر دیگر را هم میتوانید مشغول بکار کنید تا سهم بیشتری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنید و تبدیل به یک کارآفرین شوید!