سلاح امام زمان چیست؟ آیا امام زمان با شمشیر می جنگند؟

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75118

سلاح امام زمان چیست؟ امام زمان با چه سلاحی به نبرد با دشمنان اسلام خواهد رفت؟ اینها سوالاتی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. اگر تا بحال به پاسخی برای این سوالات نرسیده اید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

امام زمان

حضرت مهدی یا امام زمان دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است. امام زمان در سال ۲۵۵ یا ۲۵۶ هجری قمری در خفا در خانه پدرش حضرت امام حسن عسکری (ع) در سامرا به دنیا آمد. ایشان در سال ۲۶۰ هجری قمری به امامت شیعیان رسید. با اذن خداوند متعال ارتباط امام زمان با مردم در سال ۳۱۸ و یا ۳۲۹ هجری قمری قطع می شود و ایشان از دیدگان مردم پنهان می گردند. از این دوره که تا ظهور امام زمان ادامه پیدا خواهد کرد به «دوره غیبت» یاد می شود. براساس روایات شیعه امام زمان پس از یک دوران طولانی مدت غیبت با دستور خدا ظهور خواهند کرد و اسلام ناب محمدی را بر جهان حاکم می کنند. اگر علاقه دارید که درباره زندگی امام زمان در زمان غیبت بیشتر بدانید خواندن این مقاله را از دست ندهید: آیا زندگی امام زمان در جزیره خضرا حقیقت دارد؟

سلاح امام زمان چیست

جنگ با امام زمان

حرکت امام زمان برای برپایی حکومت عدل و در زمین با مقابله دشمنان ایشان روبرو خواهد شد. به همین سبب آن ها دست به سلاح خواهند برد و در مقابل امام زمان خواهند ایستاد. حضرت امام باقر علیه السلام در این باره می فرمایند: «و یسیر إلى الکوفه فیخرج منها سته عشر ألفا من البتریه شاکین فی السلاح … فیضع السیف فیهم على ظهر النجف عشیه الاثنین من العصر إلى العشاء فیقتلهم» «مهدی رهسپار کوفه می‌شود و شانزده هزار مرد مسلح در مقابل او قرار می‌گیرند، بعد از آنکه بر آنها اتمام حجت کرد و نپذیرفتند، در نیم‌روزی همه را از میان برمی ‌دارد …» [۱].

ظهور امام زمان در هر صورت با مخالفت ظالمان زمان روبرو خواهد شد. این رو در رویی به جنگ خواهد انجامید اما بنا به وعده الهی سرانجام مستضعفین پیروز خواهند شد و بر زمین مسلط می شوند. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند: «یغزوا بهم الامام الهند و الدیلم و الکرد و الترک و الروم و بربر و ما بین جابرسا إلى جابلقا ، وهما مدینتان واحده بالمشرق ، واخرى بالمغرب …» «… او با یاران خویش هند و دیلم و کرد و ترک و روم و بربر و ما بین مشرق و مغرب را فتح می کند …» [۲]. امام زمان یارانی ایرانی نیز دارند و اگر می خواهید درباره اینکه یاران ایرانی امام زمان چند نفر و از کدام شهرها هستند اطلاعات بیشتری کسب کنید این مقاله را از دست ندهید.

سلاح امام زمان سلاحی ویرانگر است

حضرت امام صادق علیه السلام درباره سلاح امام زمان می فرمایند: «لو أنهم وردوا على ما بین المشرق و المغرب من الخلق لافنوهم فی ساعه واحده لا یختل الحدید فیهم و لهم سیوف من حدید غیر هذا الحدید، لو ضرب أحدهم بسیفه جبلا، لقده حتى یفصله …» «… یاران مهدی در ساعتی شرق تا غرب را درخواهند نوردید و آهن در آن ها اثر نخواهد کرد و البته سلاح آن ها از آهن است و نه از جنس این آهن، بطوری که اگر یکی از آن ها با شمشیر خود به کوهی بزند، دو نیمه خواهد شد …» [۳].

حضرت امام باقر علیه السلام نیز درباره سلاح امام زمان می فرمایند: «و معه سیف مخترط یفتح الله له الروم و …» «… با او شمشیری است برنده و و یرانگرِ (ظلم) که روم و … را به إذن خدا فتح خواهد نمود …» [۴].

روایات بالا نشان می دهد که سلاح امام زمان سلاحی ویژه و ویرانگر است و کسی نمی تواند در مقابل آن ایستادگی کند.

امداد غیبی؛ سلاح امام زمان

امدادهای غیبی الهی نیز سلاح امام زمان است. به عنوان مثال امام صادق علیه السلام می ‌فرمایند: «فان الله سبحانه یقول: (وأما ثمود فهدیناهم فاستحبوا العمى على الهدى فأخذتهم صاعقه العذاب الهون) فهو السیف إذا قام القائم علیه السلام …» «عذاب ذلت ‌آوری که قوم ثمود را از بین برد، [به عنوان سلاح در خدمت قائم خواهد بود] …» [۵].
بر اساس روایات، «سفیانی» لشکر عظیمی به قصد جنگ با امام زمان به سوی مکه می ‌فرستد، اما بین راه مکه و مدینه در مکانی که به سرزمین «بیداء» مشهور است، لشکر سفیانی به گونه‌ معجزه ‌آسایی به امر خداوند متعال در زمین فرو می‌ رود و نابود می شد.

چرا سلاح امام زمان شمشیر است؟

اول اینکه از سلاح دشمنان امام زمان نیز تعبیر به سیف (شمشیر) شده است. چنانچه حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«و سیفه سیف رسول الله ( صلى الله علیه و آله ) ذو الفقار، یجرد السیف على عاتقه ثمانیه أشهر یقتل هرجا ، … فلا یأخذ منها إلا السیف، و لا یعطیها إلا السیف»
او مدتی با شمشیر پیامبر علیه دشمنان می‌ جنگد … و از دشمنان غیر از شمشیر دریافت نمی‌ کند و غیر شمشیر به آن ها نمی ‌دهد.» [۶]

همچنین در دعایی معروف به دعای فرج آمده است که «و لا رمحا إلا قصفه، و لا جندا إلا فرقه و لا سیفا إلا کسره و …» «… خدایا به واسطه او هر نیزه ای را به زیر آور و هر سپاهی را درهم بکوب و هر شمشیری را بشکن …» [۷]

دوم اینکه در روایات معتبر شیعه، برای توصیف سلاح امام زمان تعابیری به کار رفته که متناسب با ذهن مخاطب باشد، و نه انعکاس دهنده واقعیت. حضرت امام علی علیه السلام می فرمایند:

«و یقول أنا المهدی فیقول بایعوا على أربعین خصله و اشترطوا عشره خصال … ولا یهجموا منزلا و لا یضربوا أحدا بالحق و لا یرکبوا الخیل الهمالیج ( حسن السیر الدابه ) و …»

مهدی از یاران خود تعهداتی می گیرد: بر خانه ای هجوم نبرند و هرگز به کسی ظلم نکنند و بر اسب های خوش سوار (مرکب های خوش نشین) ننشینند» [۸].

در این روایت، اسب، وسیله نقلیه و مرکب دوران ظهور امام زمان معرفی شده است که البته با وضعیت کنونی جهان و پیشرفت های تکنولوژیک امروزه مطابقت ندارد. در نتیجه با توجه به این نکته که در ادبیات عرب، شمشیر نماد برتری و قدرت می باشد، استفاده از این واژه، تنها در جهت توصیف سلاح امام زمان به شکلی ملموس برای مردمانی صورت می گرفت که درکی از سلاح ها و خودروهای عصر ما و یا حتی اعصار آینده نداشتند.

منابع

  • ۱. معجم أحادیث الامام المهدی (ع) ، ج۳، ص ۳۰۶
  • ۲. المحتضر، ص۱۰۳
  • ۳. بحار الأنوار ، ج ۲۷ ، ص ۴۳
  • ۴. الغیبه، ص ۲۳۵
  • ۵. بحار الأنوار، ، ج ۲۴، ص ۷۲
  • ۶. الغیبه، ص ۳۲۰
  • ۷. مکیال المکارم، ج ۲، ص ۹۳
  • ۸. الملاحم والفتن، ص۱۴۹