حقیقت تعداد شهروندان افغانستان در ایران

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 24623

سال‌هاست که موضوع تعداد و ارقام شهروندان و مهاجران افغانستان در ایران، مورد مناقشه است. برخی نهادها این رقم را دو میلیون نفر و بعضی رسانه‌ها که عامدانه قصد دارند مهاجران افغان را در ایران بیشتر نشان دهند، تعداد آنان را تا 3 میلیون نفر نیز گزارش داده اند. اما حقیقت چیز دیگری است و آن را باید از «مرکز آمار ایران» دریافت کرد.

امروز تحقیقی انجام می‌دادم که گذرم به پایگاه اطلاع رسانی مرکز آمار ایران افتاد. در این مرکز، همه چیز از صفر تا 100 موجود است که بخشی از آن به اتباع افغانستان در ایران اختصاص دارد. بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال 1395، از مجموع افراد ساکن در ایران در زمان سرشماری، یک میلیون و 583 هزار و 979 نفر تابعیت افغانستان را داشته اند.

از این رقم بخش عمده آن یعنی یک میلیون و 242 هزار و 332 نفر در نقاط شهری و 340 هزار و 968 نفر در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. تهران حدود یک سوم از شهروندان افغانستان را در خود جای داده است. استان کردستان از این نظر با داشتن فقط 18 نفر از مهاجران افغان، رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.

سخن آخر این که در حال حاضر کمتر از یک میلیون و 600 هزار شهروند افغانستان در سراسر ایران زندگی می‌کنند که شامل بی مدرک‌ها، دارندگان کارت اقامت، گذرنامه‌داران و… هستند.

درباره صحت و سقم تعداد شهروندان افغانستان در ایران باید گفت که نزدیک به یقین، نتایج مرکز آمار ایران درباره مهاجران واقعی است چون اگر در این آمار خدشه‌ای وجود داشته باشد، همه آمار جمعیت ایران را نیز زیر سوال می‌برد.

محمد مرادی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟