تمكین آمریكا به واقعیت سوریه

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27347

پایگاه اینترنتی فارن پالسی به نقل از منابع اگاه دیپلماتیك گزارش داد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دیدار هفته گذشته خود با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده، اولویت‌ های دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در سوریه محدود به مبارزه با داعش است. براساس این گزارش، اقدامات اخیر آمریكا در سوریه صرفا تاكتیكی بوده و واشنگتن قصد تضعیف دولت بشار اسد را ندارد.

منظور وزیر خارجه امریكا از فعالیت‌های نظامی اخیر این كشور در سوریه اشاره به حملاتی است، كه طی چند هفته گذشته آمریكا علیه مواضع دولت سوریه در شمال شرقی و جنوب شرقی سوریه انجام داده است. در پی این تشدید حملات بعضی رسانه‌ های آمریكایی از احتمال جنگ آمریكا با دولت سوریه و متحدانشان در سوریه نوشتند و نسبت به گسترده شدن بحران هشدار دادند. با این وجود تحلیلگران آمریكایی با اشاره به بیانیه ‌های پنتاگون معقتدند، اقدامات نظامی واشنگتن در سوریه تاكتیكی بوده و فاقد استراتژی منسجم است. در تمامی بیانیه‌ های كه پس از حمله به مواضع ارتش سوریه و متحدانش منتشر شد، پنتاگون تاكید كرده كه اقدامات نظامی آمریكا «دفاعی» و «اخطاری» بوده و این كشور قصد جنگ با ارتش سوریه یا هر كسی دیگری غیر از داعش را ندارد.

حالا با اظهارات تیلرسون كه ایندیپندت نیز روز گذشته طی گزارشی آنها را تایید كرد، به نظر می ‌رسد واشنگن نسبت به محدودیت‌ های خود در و واقعیت‌ های میدانی در سوریه پی برده است. در همین راستا، فارن‌ پالیسی نوشت: مواضع تیلرسون نشان‌ دهنده نیل به این درک است، که دولت سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است، در حال ظهور به عنوان پیروز سیاسی احتمالی در جنگ شش ساله این کشور است.

آمریكایی ‌ها در حالی به پیروزی مقاومت در سوریه اذعان می كنند، که در طول شش سال گذشته از هیچ تلاشی برای براندازی نظام سوریه دریغ نكردند؛ اما این تلاش های آمریكا در كنار انگلیس، فرانسه و سایر دولت ‌های منطقه با مقاومت سرسختانه دمشق و متحدانش با ناكامی كامل مواجه شد و حالا به این نتیجه رسیده ‌اند كه توان به سرانجام رساندن اهداف خود در سوریه را ندارند. پیشتر از آمریكا، دولت فرانسه به رهبری امانوئل مكرون اعلام كرده بود، پاریس هیچ «جایگزین مشروعی» برای بشار اسد در سوریه نمی ‌بیند.

باوجود این اظهارات مقامات غربی درباره سوریه ناظران معقتدند، تجربه اقدامات آمریكایی‌ ها نشان داده است، كه آنها قابل اعتماد نیستند و هر لحظه ممكن است بر خلاف گفته ‌های خود عمل كنند. در اواسط فرودین ماه سال جاری دولت ترامپ اعلام كرد آمریكا واقعیت قدرت بشار اسد را پذیرفته است، اما كمتر از سه روز بعد پایگاه هوایی شعیرات واقع در مركز سوریه را به بهانه جعلی «شیمیایی» هدف قرار داد. حتی در دولت قبلی آمریكا یعنی باراك اوباما چندین بار اعلام شد كه آمریكا دیگر قصد «تغییر نظام» در سوریه را ندارد اما اقدامات و شروط واشنگتن گویایی چیزی دیگری بودند.

همچنین نفوذ قدرتمند لابی‌ های صهیونیستی و سعودی در كاخ سفید باعث می‌ شود تا دمشق و متحدانشان با تردید به مواضع آمریكایی‌ ها نگاه كنند. گزار‌ش‌هایی كه طی چند روز گذشته در رسانه ‌های آمریكایی منتشر می‌شود، حاكی از این مسئله است كه بعضی مقامات كاخ سفید قویا خواهان تشدید بحران در سوریه هستند و ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند تا به مواضع نیروهای مقاومت در سوریه حمله کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟