بیانیه تشکل های مهاجرین مقیم ایران درباره رویدادهای اخیر جان باختن مهاجرین

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 87803

تشکل های فرهنگی و اجتماعی مهاجرین افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران صبح امروز پنجشنبه (۲۲ جوزا) با برگزاری یک کنفرانس خبری در مشهد، ابعاد مختلف رویدادهای اخیر جان باختن تعدادی از مهاجرین را بررسی کردند.

سید احمد موسوی مبلغ، مسئول خبرگزاری اطلس، دکتر محمد هاشم عصمت اللهی، مشاور رئیس جمهور سابق افغانستان و آیت الله هاشمی ارزگانی، از علمای برجسته افغانستان به نمایندگی از نهادهای فرهنگی و تشکل های مهاجرین مقیم ایران در این نشست خبری به گفتگو پرداختند.

در این نشست خبری همچنین بیانیه تشکل های فرهنگی مهاجرین مقیم جمهوری اسلامی ایران قرائت شد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله
المؤمنون فی تبارهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد،
إذا اشتکی تداعی له سائره بالسهر و الحمی

بدون شک، حیات اجتماعی انسان‌ها در هیچ برهه‌ای از تاریخ بدون حوادث ناگوار فردی و اجتماعی نبوده است؛ حوادثی که برخی از آنها قابل کنترل و پیشگیری و برخی دیگرغیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری هستند. ولی آنچه پس از یک رخداد، در درجه‌ی نخستِ اهمیت قرار دارد جلوگیری از پی‌آمدهای سوءِ آن است که این مهم، با تدبیر و مسئولیت‌پذیری امکان‌پذیر است. جان‌باختن شماری از هموطنان افغانستانی در حادثه‌ی دل‌خراش آتش گرفتن خودرو حامل مهاجران در یزد، مردم افغانستان و جامعه‌ی مهاجران افغانستانی در ایران را متأثر و متألم ساخت. این رخدادِ دردناک از ابعادِ مختلفی شایسته‌ی بررسی و پی‌جویی است، اما آنچه قبل از هر موضوعی قابل تأمل است نوع انعکاس ماجراست که دستمایه‌ی افراد مغرض، سودجو و نادان قرار گرفته؛ بدین‌گونه که این افراد تأکید بیش از حد بر بُعدِ ملیت‌گرایی و نواختن بر طبلِ دشمنی و کینه‌توزی میان دو ملت ایران و افغانستان دارند. دو کشور افغانستان و ایران پس از سده‌ها فراز و فرود در روابط سیاسی، در این برهه‌ی تاریخی به سطحِ بالایی از روابط دوستانه و حُسنِ همجواری رسیده‌اند که شاید در گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم. در چنین فضایی، برخی از دشمنانِ هردو کشور تلاش می‌کنند تا از چنین حوادثی به سودِ مقاصد خود استفاده کرده و بی‌آنکه به اصل ماجرا و علل و اسباب ان بپردازند، برآنند تا میان دولت و ملت دو کشور اختلاف و دشمنی بیندازند. بنابراین، در شرایط کنونی سنجیده‌ترین عمل و مهمترین اقدام، پیش‌گیری از خدشه‌دار شدن مناسباتِ همگرایی میان دو دولت و خنثی نمودنِ دسیسه‌ها و حاشیه‌هایی است که هدفِ آن قطعِ ریسمانِ دوستی میان دو ملت است.
ما مجموعه‌ای از طلاب،¬ دانشجویان، فرهیختگان، فرهنگیان، اهالی رسانه، هنرمندان، تشکل‌های فرهنگی و مذهبی، اصناف و تجار و بازاریان مهاجر افغانستانی ساکن مشهد ضمن ابراز تأسف و تأثرعمیق قلبی به دلیل این رویداد دردناک و ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های محترم جان‌باختگان و ملت شریف افغانستان نکاتی را به شرح زیر قابل یاد می‌دانیم:

۱ – ما با اعلام انزجار از هرگونه شبهه‌انگیزی و اختلاف‌افکنی، و تعهُّد به پیگیریِ حقوق جان‌باختگان حادثه، از خانواده‌های آنان و مردم شریف افغانستان تقاضا داریم که در برابر اظهارنظرهایی که ازسر احساسات، هیجان، بی‌تدبیری وغرض‌ورزی مطرح می‌شود، بصیرت، سعه‌ی‌صدر و خویشتن‌داری پیشه کنند و اجازه دهند تا این ماجرا، روال و مراحلِ قانونیِ خود را از مجاری حقوقی و دیپلماتیک در فضای آرام و دور از التهاب و تنش طی کند و حقیقت و عدالت در جای خویش قرار گیرد.

۲- ما از اهالی رسانه،¬ مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی، مصرانه خواهانیم که به‌جای حاشیه‌سازی و موضع‌گیری‌های احساسی و مخرب و تاثیرپذیری از تبلیغات رسانه¬های غرض‌آلودِ دشمنان دو ملت،¬ مردم را به آرامش و اتخاذ تصمیمات معقول و سنجیده فرا بخواند تا در روابط نیک و پیوند تاریخی و کهن دو ملت برادر و بزرگ ایران و افغانستان خدشه و گسست ایجاد نشود، معضل جدیدی بر دهها معضل و مشکل کشور عزیزمان افغانستان افزوده نگردد و فضای همزیستی و دوستانه مهاجران افغانستانی ساکن در ایران دچار چالش و سوء تفاهم نگردد.

۳ – از دولت محترم جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا داریم ¬که با کنترل دقیق و بهتر خطوط مرزی و جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباعِ افغانستان به کشورهای همسایه، به منظور کاهش بروز چنین حوادثِ دردناکی در آینده، اقدام جدی به عمل آورد.

۴ – ضمن پاسداشت زحمات بی‌شائبه‌ی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران که در طول چهار دهه با آغوش باز پذیرای میلیونها مهاجرافغانستانی بوده و در دوره جهاد و نیز دشواری‌های مهاجرت همواره پشتیبان مجاهدان و مهاجران بوده‌ و از جمله در بلیّه‌‌ی فراگیر و سخت کرونا از مداوای بیماران مهاجر دریغ نورزیده و نیز با ارسال اقلام بهداشتی و درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا به کشور افغانستان، حسن نیت و حسن همجواری را نشان داده‌اند؛ در خصوص رویداد اخیرخواهان آن هستیم که میان موضع و نگاه عامه مردم مسلمان افغانستان و مهاجران افغانستانی که هماره و در تمام عرصه‌ها در کنار مردم ایران و حامی مواضع بحق نظام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و تبلیغات رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی وابسته به دشمنان دو ملت ایران و افغانستان تفکیک و تمایز قائل شوند و تبلیغات زهرآگین و نفاق‌انگیز برخی از رسانه‌های مغرض در خصوص حادثه اخیر آتش گرفتن خودروی حامل مهاجران افغانستانی در یزد را به حساب ملت و مردم افغانستان و مهاجران افغانستانی نگذارند .

۵ – حفاظت از مرزها و تأمین امنیت و کنترل عبور و مرور حق قانونی هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران است ولکن به دلیل همسایگی دو کشور افغانستان و ایران از یک سو و مشکلات روزافزون مردم افغانستان از سوی دیگر و وجود میلیونها مهاجر افغانستانی در ایران که مستلزم رفت و شدهای مکرر و بسیار است، از کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران خواهانیم که کما‌فی‌السابق در امر تسهیل صدور روادید همکاری نموده و موجبات ورود قانونی اتباع افغانستانی به ایران را فراهم نمایند تا شاهد حوادثی مانند آنچه در یزد، هریرود و نقطه مرزی ذوالفقار پیش آمد، نباشیم.

۶- به عموم مردم افغانسان به‌ویژه جامعه‌ی مهاجرِ مقیم ایران اطمینان می‌دهیم که مجدّانه این حادثه را پیگیری کرده و زوایایِ مختلفِ مسئله را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا در آینده شاهد چنین حوادثِ ناگواری نبوده و رشته دوستی دو ملت وثیق و استوار بماند.

۷ – ما از مسئولین ذیربط نظام جمهوری اسلامی ایران خواهانیم براساس مواضع اسلامی و رأفت انسانی و رویه چهل ساله پیش از این که ملهم از نگاه امام راحل و خلف صالح وی حضرت امام خامنه‌ای بوده و با مهاجران مسلمان افغانستانی همچون برادران دینی و همگامان مصالح کلان اسلامی رفتارنموده‌اند، بعد از این نیز از تعامل برادرانه و میزبانی سخاوت‌مندانه خویش که جز این انتظار نمی‌رود، دریغ نورزیده و درخصوص حادثه اخیر یزد اگرخطا و قصور انسانی و نهادی صورت گرفته باشد به صورت جدی پیگیری و عدالت قضایی اجرا گردد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟