افزایش رزق و روزی با چند دستورالعمل ساده و آسان

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75017

سعی برای افزایش رزق و روزی در شرایط جدید اقتصادی همّ و غمّ درصد زیادی از ما و اطرافیانمان را بخود مشغول میکند. زیادشدن روزی که ممکن است گاها آن را با افزایش درآمد یکی بدانیم قبل از اینکه یک مسئله صرفا مادی باشد، زمینه های معنوی و مقدمات دینی نیاز دارد. با ما همراه باشید در خواندن مطلب راههای افزایش رزق و روزی.

یکی از مسائلی که همواره دغدغه بسیاری از ما بوده است همین مسائل اقتصادی و داشتن رزق و روزی بهتر بوده است هر انسانی در هر شرایطی تمایل به داشتن اموال بیشتر دارد و سعی می کند در این راه موفق باشد اما در کنار تلاش و کوششی که فرد انجام می دهد مسائل دیگری از جمله توجه به معنویات و دوری از عواملی که باعث کاهش روزی انسان می شود نیز مهم و موثر هستند.

البته لازم است درباره عوامل کاهش روزی می شوند نیز بیشتر بدانیم اما این در این مقاله فقط به راههایی برای افزایش رزق و روزی اشاره می کنیم:

ازدواج

این نکته صراحتا در متون دینی ما آمده که ازدواج مقدمه ای برای سرازیر شدن نعمتهای خداوند به خانواده است. ازدواج مشکلات مادی را رفع میکند و تنگدستی را ازبین می برد و برکت می آورد. احتمالا خیلی از شما این حرف را عملی نمی دانید اما این وعده ای است که خدا ضمانتش کرده، حالا اینکه آدمیزاد از سر ندانم کاری مسئله ازدواج را به انحراف کشانده بلایی است که خودمان سرخودمان می آوریم و این فرصت را زمینه ای برای فروفتن در گرداب مشکلات مالی و گرفتاریهای اقتصادی عروس و داماد کرده ایم. پس برای افزایش رزق و روزی ازدواج کنید.

افزایش رزق و روزی

میانه روی

بقول کاراکتر بابا برقی به معنای کم مصرف کردن نیست، بلکه به معنای درست مصرف کردن است. این که هرمقدار پول و امکانات در اختیار داریم (چه کم، چه زیاد) برایش برنامه ریزی کنیم. یعنی حد معقولی از نیازهایمان را در نظر بگیریم و سعی کنیم پولمان را هرطور شده با این نیازها و مخارج هماهنگ کنیم. نکته مهمی که پاشنه آشیل میانه روی را شامل میشود، نیازسنجی درست و واقعی است. سعی کنیم نیازهای جسم و روح را باهم در نظر بگیریم و در حق یکیشان ظلم نکنیم. مولای متقیان حضرت امیرمومنان علیه السلام می فرمایند: «لا کنز اغنی من القناعه و لا مال اذهب للفاقه من الرضی بالقوت. و من اقتصر علی بلغه الکفاف فقد انتظم الراحه و تبوأ خفض الدعه؛ هیچ گنجی بی نیازکننده تر از قناعت، و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برنده تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به اندازه کفایت زندگی از دنیا بردارد به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد.»

میانه روی و هماهنگی دخل و خرج یکی از ساده ترین راههای مدیریت هزینه و افزایش رزق و روزی به شمار می رود.

صدقه

معنایش این است که مقداری از مالمان را برای کسی که وضعش از ما بدتر است کنار بگذاریم. البته صدقه دادن و صدقه گرفتن احکام فقهی مخصوصی دارد و نمیشود هر صدقه ای را به هرکسی داد. بهتر است برای صدقه دادن سیاست آهسته و پیوسته را درپیش بگیرید، یعنی بجای اینکه یکبار هزارتومانی بدهید و تا مدتها خبری نباشد بهتر است همان را ده بار صد تومانی صدقه بدهید. وقتی میخواهید صدقه بدهید شک نکنید هزارتا شیطان از دست شما آویزان است تا منصرفتان کند اما کافی است در چنین شرایطی بیاد بیاورید صدقه دادن، معامله کردن با خدا است و حواستان باشد با چه کسی دارید معامله میکنید. البته این موضوع را هم فراموش نکنید که صدقه دادن تنها موجب افزایش رزق و روزی نمی شود بلکه هفتاد بلا و گرفتاری بوسیله آن رفع می شود.

صله رحم

فیلم «یه حبه قند» سید رضا میرکریمی لحظات نابی از صله رحم را به تصویر میکشد. همین که از قوم و فامیل بخصوص افراد مسن و ریش سفید خبر بگیرید و حالشان را بپرسید، میشود صله رحم و مطمئن باشید تاثیر فوق العاده ای بر رزق و روزی و برکت خانه شما میگذارد. امروزی ترها میگویند صله رحم خیلی آسان شده و با تلفن و پیامک و حتی ایمیل و کامنت هم میشود این فریضه را انجام داد اما از ما میشنوید هیچ چیز جای دید و بازدید و رفت و آمد به خانه همدیگر را نمیگیرد. فقط حواس تان باشد که این دید و بازدیدها کمر صاحبخانه را نشکند درست است که ما به نیت صله ارحام که یکی از خواصش افزایش رزق و روزی است به دیدن اقوام می رویم ولی همیشه نگاه تان به وضعیت صاحب خانه باشد تا خدای ناکرده فشار زیادی نبیند.

نماز شب

از دیگر عوامل افزایش رزق و روزی خواندن نماز شب است. بگذریم ازینکه نماز شب چه معجزه هایی دارد اما کاربرانی که احساس میکنند بالا و پایین های زندگی بهشان فشار آورده این را از دست ندهند. اگر ازدواج و صدقه و صله رحم به سرمایه اولیه نیاز دارد، نماز شب خواندن مجانی است. برای شروع لازم نیست وقت سحر و قبل از اذان صبح بیدار شوید، میشود نماز شب را از بعد از نیمه شب شرعی هم خواند، یکی دو ماه دیگر هم رمضان است و توفیق اجباری برای بیدارشدن در سحرگاه.

قرض دادن به یکدیگر

از دیگر راههایی که برای افزایش رزق و روزی عنوان شده و موجب برکت در اموال انسان می شود قرض دادن به دیگران است، پیامبر گرامی اسلام به این امر مهم بسیار سفارش می کردند و وام دادن به یکدیگر را از عوامل برکت اموال می دانستند.

تا اینجا سعی کردیم در دسترس ترین راه ها را برای افزایش رزوق و روزی و برکت بیان کنیم اما زیا شدن روزی خیلی پیچیده تر از این حرفها است و غیر از این عوامل، باید حواسمان به خیلی چیزهای دیگرهم باشد. جدای از این راههایی که ذکر شد بسیاری از اذکر و ادعیه نیز هستند که برای افزایش رزق و روزی سفارش شده اند.

دعاها و اذکار افزایش رزق و روزی

در قرآن کریم از ذکر استغفار برای افزایش رزق و روزی یاد شده است و می فرماید: «أنِ استََغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاً‌حَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی و یۆتِ ‌کُلَّ ‌ذِی فَضلٍ فَضلَهُُ…؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهبِ زندگی این جهان] به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌ فضیلتش ببخشد…». (سوره هود، آیه ۳)

از حضرت امام باقر علیه السلام نیز نقل شده است که فرمودند «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان:“یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ ای بهترین پناه سائلان و ای بهترین بخشایش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزی بخش که تو صاحب فضلی عظیم هستی»

شما راه های جواب پس داده ای برای افزایش رزق و روزی سراغ دارید؟ به ما بگویید تا این پست تکمیل شود.