عوامل کاهش رزق و روزی

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75000

همه ی ما دوست داریم بنحوی افزایش درآمد داشته باشیم و تلاش میکنیم وضع اقتصادیمان ازین که هست بهتر شود و خدای ناکرده کمتر جلوی زن و بچه هایمان شرمنده باشیم! ما در این مطلب اصلا دنبال بیان فوت و فن تجارت نیستیم اما آنطرف دیگر قضیه یعنی مسئله داشتن «رزق و روزی» بیشتر را به شدت دنبالش هستیم به همین دلیل می خواهیم اول از همه عوامل کاهش رزق و روزی را بررسی کنیم.

قبل از هرچیزی در بحث رزق و روزی و عوامل کاهش یا افزایش آن باید دو سه نکته را در نظر گرفت و آن اینکه اولا روزی به دست خدا است و این وسط هرچی هست واسطه است. دوم اینکه روزی هرفرد سقف و حد مشخصی دارد و در بهترین حالت خودش به آن سقف میرسد. یعنی اینکه مثلا اگر قرار است من یا شما در سال ۹۸ یک میلیون تومان درآمد داشته باشیم این فقط روی کاغذ در نظر گرفته شده و امکان دارد یکسری عواملی دست به دست هم بدهند و از این سهمی که برای ما کنار گذاشته شده فقط نیمی از آن به دستمان برسد. اینجاست که پای یکسری عواملی به میان می آید بنام «عوامل کاهش رزق» که در این مقاله به بررسی آن میپردازیم.

عوامل کاهش رزق و روزی

عوامل کاهش رزق و روزی

شاید بتوان گفت که فقر و کم بودن رزق و روزی انسان یک پدیده ی تحمیلی است که بر اثر رفتار خود انسان یا در ارتباط با گروه دیگری از افراد یا ساختار ناسالم نظام اقتصادی حاکم بر جوامع و وجود روابط ظالمانه بین افراد است چرا که خداوند متعال بصراحت فرموده است که روزی هر جنبنده ای را فراهم می کند: «وَ مَا مِن دَآبَّهٍ فِی الاْءَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَـبٍ مُّبِینٍ»؛ «هیچ جنبنده ای در زمین نیست؛ مگر این که روزی او بر خداست. او قرارگاه و محل رفت و آمدش را می داند، همه این ها در کتاب آشکاری ثبت است.» و بدیهی است که «إِنَّ اللَّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَادَ»؛ «به یقین خداوند در وعده خود تخلف نمی کند.» اما برخی عوامل نیز هستند که درکم شدن این روزی و پدید آمدن فقط موثر هستند. در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

ترک شستشوی دستها

اولش باور خودمان هم نمیشد که این فقره بتواند روزی مان را کم کند اما بهرحال حقیقتی است. ترک شتشوی دستها قبل و بعد از غذا خوردن علاوه براینکه مشکل بهداشتی دارد برکت را از خانه کم میکند و فقر همراه می آورد. ماکه نمیدانیم اما شاید همینکه باعث مریضی میشود خودش از عوامل کاهش رزق و روزی باشد. بهرحال هزینه درمان اینروزها خیلی بالا رفته و براحتی میتواند جیب مبارک را خالی کند.

بی اعتنایی نسبت به خرده نان

بچه های دهه شصت به قبل خوب میدانند زیر پا کردن تکه نان چقدر عواقب داشت. همین روزها هم در خیاباها کم نیستند کسانی که خم شوند تا تکه نانی را از زمین بردارند و کنار بگذارند تا زیر پا نشود. همه این احترامی که برای نان قائل هستیم به این خاطر است که در فرهنگ اسلامی نان خودش برکت خانه است و طبیعی است بی احترامی به آن یعنی رفتن برکت از خانه و این یعنی فقر و جزو عوامل کاهش رزق و روزی.

در قرآن داستانی آمده که مردم سرزمینی اینقدر نعمتشان زیاد شده بود که کم کم خوشی زد زیر دلشان و بی جنبه بازی را از حد گذراندند و یکروز تصمیم گرفتند از نان استفاده بهداشتی کنند (از شرح دقیق ماجرا معذوریم، سربسته اینکه خواستند بجای دستمال توالت از نان استفاده کنند) خداوند هم برای مجازات موجوداتی کوچکتر از ملخ را به سرزمینشان فرستاد که همه چیز را خوردند و چیزی باقی نگذاشتند تا این که سختی و گرسنگی آن چنان بر مردم فشار آورد که به همان نان هایی که قبلا بی احترامی کرده بوند روی آوردند و آنها را خوردند.

خشک کردن بدن با آستین

خیلی ها این کار را انجام می دهند و اصلا تصور نمی کنند که این کار بد است. حالا بگذریم از اینکه این رفتارها خلاف فرهنگ و عرف عموم مردم است اما بد نیست بدانیم خشک کردن صورت خیس با آستین، پاک کردن دور دهان با آن و رفتارهای اینچنینی به شدت ضد برکت است و بدجور رزق و روزی را کم میکند. همچنین نشستن ظرفها در شب و جارو نزدن و گذاشتن تارهای عنکبوت در درو دیوارهای اتاق هم از جمله عوامل کاهش رزق و روزی است که از قدیم معروف بوده است.

خسیس بازی!

این یک فقره از مواردی است که میتواند گریبانگیر خیلی از مردم باشد. بهرحال مرد برای خانواده خود زحمت می کشد و کار وتلاش می کند تا خانواده اش آسوده باشد و در مساله خوراک و پوشاک دچار کمبود نشوند. اما بعضی ها هستند به سختی کار میکنند و درآمد قابل توجهی هم دارند ولی سر و وضع خانه و زندگی و زن و بچه هایشان اصلا تناسبی با سطح درآمدشان ندارد. سخت و تنگ گرفتن بر خانواده در مساله خوراک و پوشاک و غیره یا به عبارت خودمانی تر «خسیس بازی»در امور خانواده و رسیدگی به اهل و عیال منزل با وجود درآمد و توان مالی به شدت میتواند رزق و روزی انسانها را کم کند و اصلا برکت را از خانه ببرد.

بداخلاقی

داشتن اخلاق خوب همانطور که سرچشمه خیر وبرکت است و یکی از کلیدهای گشایش رزق و روزی در مقابلش داشتن اخلاق بد یکی از عوامل کاهش رزق و روزی و فقر و تنگدستی و بی برکتی در زندگی می شود

عوامل کاهش رزق و روزی خیلی بیشتر از آن چیزی است که بخواهیم در یک پست بیان کنیم، این چند موردی که گفتیم دو ویژگی دارد: اول اینکه درد مشترک خیلی از ما است، و تقریبا بسیاری از ما به این موارد مبتلا هستم و دیگر اینکه جزو روزمره های زندگی مان است. یعنی موارد جزئی که شاید چندان مهم بنظر نیایند. سعی میکنیم در پست های بعدی بازهم درمورد این مسئله بنویسیم.