آداب جلسه خواستگاری و رسم و رسومات آن

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73906

آداب جلسه خواستگاری که از رسومات زیبای قبل از ازدواج است، موضوع قابل بحث امروز خبرگزاری اطلس است. هر کاری اگر با رعایت آداب خاص خودش صورت بگیرد مسلماً نتیجۀ بهتری خواهد داشت و به ما برای رسیدن به هدف کمک بیشتری می‌کند.

مهم ترین آداب جلسه خواستگاری

جلسه خواستگاری نیز مانند خیلی از رسم و رسوماتِ خوب ما، برای خودش یک سری آداب دارد. این جلسه برای آشنایی بیشتر خانواده‌ها صورت می‌گیرد، پس بهتر است هر دو طرف مؤدب و مسلط به این آداب باشند.

در این مقاله به شرحی مختصر از مهمترین نکات پرداخته شده است.

آداب جلسه خواستگاری

گل

از آداب زیبا و خوشبوی جلسات خواستگاری، می‌توان به خرید گل و بردن آن به خانۀ عروس خانم اشاره کرد. جدای از این که این کار اثرات روانی خوبی بر خانوادۀ طرف مقابل دارد، نبردن آن ممکن است بی‌احترامی به آنها باشد.

اولین و حداقل انتظار خانوادۀ دختر برای جلسه خواستگاری بردن گل است. گلهای صورتی و قرمز رنگ انتخاب خوبی برای خواستگاری می‌باشند.

ورود خواستگاران و نحوه برخورد با آنها

زمان ورود مهمان‌ها، خانوادۀ دختر باید برای احترام و راهنمایی به استقبال آنها بروند و آنها را در جای مناسب بنشانند. در برخی شهرها و فرهنگ‌ها دختر هم در این استقبال، خانواده را همراهی می‌کند.

رفتار مناسب دختر و پسر

از دیگر آداب جلسه خواستگاری، رفتار توأم با ادب دختر و پسر است. باید مراقب رفتار خود باشند و از زیاد حرف زدن و خنده بی‌مورد و ترش‌رویی و سکوت مطلق پرهیز کنند.

ضمناً با یکدیگر خیلی صمیمانه حال و احوال نکنند تا برای دیگران سوءتفاهم پیش نیاید.

لباس مناسب

از دیگر آداب جلسه خواستگاری انتخاب لباس مناسب است. پسر باید یک لباس در خور و سنگین بپوشد، دختر نیز از پوشیدن لباس‌های جلف و زننده که در شأن یک جلسه رسمی است خودداری کند.

برخورد اول، دیدی را از شما در ذهن دیگران ایجاد می‌کند که می‌تواند تأثیری طولانی بر تفکرات آنها نسبت به شما داشته باشد.

کنترل اضطراب

اضطراب می‌تواند یک نمرۀ منفی برای شما باشد. هر کدام از دختر یا پسر باید با روش‌های مختلف بر این اضطراب فائق بیاید و با اعتماد به نفس جلسه را برگزار کنند.

به عنوان مثال قبل از رفتن به خواستگاری و یا آمدن خواستگار، موضوعات و سوالاتی که برای‌تان مهم است و می‌خواهید مطرح کنید را در ذهن مرور کنید.

این را هم بخوانید: وظایف زن در برابر مرد کدامند؟ لیست متفاوت و جذاب از مهمترین وظایف

وقت شناسی

نکتۀ حائز اهمیت برای برگزاری جلسات خواستگاری وقت شناسی است. زمان مناسبی را برای رفتن به خواستگاری انتخاب کنید و حتما به موقع و سر ساعت حاضر شوید. بهترین زمان برای این منظور بعد از ظهر بین ساعات ۴ تا ۷ می‌باشد.

پذیرایی

یکی دیگر از آداب جلسه خواستگاری نوع پذیرایی و اسباب آن می‌باشد. در این مراسم بهتر است از شیرینی خشک استفاده کنید. همچنین مانند دیگر جلسات رسمی از میوه‌هایی نذیر کیوی، سیب و گیلاس و زردآلو برای پذیرایی استفاده کنید.

یک نوشیدنی مناسب فصل و چای که جزء لاینفک جلسات خواستگاری است.

سینی چای

یکی از هیجان انگیز ترین آداب جلسه خواستگاری بردن چای برای مهمان‌ها توسط دختر است. بهتر است سینی خیلی سنگین نباشد تا دختر خانم تسلط بیشتری بر روی آن داشته باشد.

سعی شود که هر سینی حاوی ۶ لیوان چای باشد و نه بیشتر. داشتن لبخندی بر لب می‌تواند به کم شدن اضطراب و زیباتر شدن چهرۀ دختر کمک کند. بهتر است این لبخند را جلوی آینه با خود تمرین کند.

آغاز گفتگو

برای شکستن سکوت و شروع گفتگو بهتر است از مسائل روز، اعم از فرهنگی و اجتماعی آغاز کنید. هر کدام ازطرفین می‌توانند گفتگو را شروع کنند.

در ادامه می‌توان اطلاعاتی در خصوص سن، تولد و سابقه شغلی و غیره بیان کرد، بیان خصوصیات اخلاقی یکدیگر، منش‌ها و باورهایی که بر آن هستند، می‌تواند به باز شدن بیشتر یخ جلسه کمک کند.

همه و همه بابی هستند برای آغاز یک گفتگوی مناسب، تا کم‌کم جلسه را به سمت مسئلۀ مورد نظر هدایت شود.

این را هم بخوانید: وظایف شوهر در قبال همسرش چیست؟ لیست مهمترین وظایف یک مرد خوب!

فضای جلسه

فضای جلسه خواستگاری را طوری فراهم کنید که دختر و پسر بتوانند بدون هیچ فشاری نظرات و سوالات خود را با یکدیگر مطرح کنند.

درگیر تعارف‌ها و رودربایستی با بزرگ‌ترها شدن می‌تواند باعث یک انتخاب نادرست و تبعات آن شود. پس دختر و پسر در شرایطی فارغ از این موضوعات به گفتگو بنشینند.

مکان و تعداد جلسات

مکانی که برای صحبت دو جوان در نظر گرفته می‌شود بهتر است خیلی در معرض دید نباشد تا دختر و پسر به راحتی بتوانند با یکدیگر صحبت کنند.

تعداد جلسات بسته به فرهنگ‌ها و شهرهای مختلف فرق می‌کند.

نوع سوالات

این موضوع بستگی به عوامل بسیاری دارد. میزان شناخت دختر و پسر، موضوعات قابل طرح برای طرفین. ابتدا سعی کنید اطلاعات کاملی به طرف مقابل بدهید بعد به ریز جزئیات بپردازید.

از پرسیدن سؤال‌هایی که جواب آن روشن است پرهیز کنید. سعی کنید سوالاتی بپرسید که واقعاً در آیندۀ شما تأثیرگذار است.

زمان جلسۀ اول

از دیگر آداب جلسه خواستگاری مدیریت زمان است. بهتر است جلسه اول خواستگاری را کمی محدودتر برگزار کنید. زمانی حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت می‌تواند برای جلسه اول مناسب و قابل قبول باشد.

بدرقه

در پایان به آخرین ادب از آداب جلسه خواستگاری اشاره می‌کنیم. در هنگام خداحافظی، دختر باید برای بدرقه تا ورودی منزل، آنها را همراهی کند.

این کار نشان دهندۀ شخصیت دختر و خانواده‌اش و همچنین احترام به مهمان‌ها است.

نکات پایانی

باید توجه داشته باشیم که نه دسته‌ گل‌های گران قیمت به پسر و خانواده‌اش بها می‌دهد. نه پذیرایی‌های غیر عادی و پرخرج برای دختر و خانواده‌اش شأن و منزلت می‌آورد.

پس بهتر است خیلی به حاشیه‌ها وارد نشوید تا اصل موضوع از کنترل‌تان خارج نشود. حرف امروز و فردا نیست، قرار است دختر و پسر یک عمر در کنار یکدیگر زندگی کنند.

پرداختن به موضوعات بی‌اهمیت می‌تواند شما را از اصل قضیه منحرف کند. بهتر است نکات اصولی را در نظر بگیرید، نکاتی که عدم آنها و یا وجودشان می‌تواند زندگی آیندۀ شما را تحت تأثیر قرار دهد.

خواستگاری یک تشریفات است، اصل موضوع جای دیگری است. پس اصل را رها کرده به فرعیات نپردازیم. تا پشیمانی گریبان‌گیرمان نشود.

آرزوی ما خوشبختی و موفقیت برای شما کاربران عزیز در تمام مراحل زندگی است.