وظایف شوهر نسبت به زن از منظر قرآن و اسلام چیست؟

  • انتشار: ۲۳ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 73888

همانطور که اکثر ما واقفیم، ساختار وجودی و جنس زن طالب لطافت و محبت و توجه است و دین مبین اسلام به توجه به همین نکته وظایف شوهر در قبال همسرش را تنظیم نموده است.

وظایف شوهر نسبت به زن

در این مقاله از خبرگزاری اطلس به لیستی از مهمترین وظایف مرد که به استحکام پایه‌های خانواده و روابط زناشویی کمک می‌کند پرداخته ایم.

وظایف شوهر نسبت به زن

وظایف شوهر: اخلاق خوش

عیار مردی و مردانگی و همچنین یکی از بارزترین مصادیق حسن خلق، خوش اخلاقی با همسر و فرزندان است. خوش خلقی با همسر می‌تواند باعث رسیدن به کمال معنوی برای مرد شود.

پیامبر گرامی اسلام دراین خصوص می‌فرمایند، اگر چهار چیز در فردی باشد اسلام او کامل می‌شود: راستگویی، شکرگزاری، حیا و خوش اخلاقی.

پس یکی از وظایف شوهر در قبال همسرش اخلاق خوش و حسنه است. زن مایۀ آرامش و انس مرد قرار داده شده است و نعمتی از جانب خداوند است.

پس اکرام زن و خوش خلقی با او مرد را به بی‌کران رحمت خداوند می‌برد. زن مانند اسیری در دستان مرد است. بر هر مرد مسلمانی سفارش به خوش خلقی و بخشش خطاهای همسر شده است.

وظایف شوهر: تأمین رفاه همسر

از آنجایی که مرد از نظر نیروی جسمانی و قدرت ادارۀ زندگی قوی‌تر از زن است، سرپرست خانواده می‌باشد. یکی از وظایف شرعی شوهر نسبت به همسر، تأمین رفاه همسرش است.

یک مرد وظیفه دارد تا آنجا که در توان دارد شرایطی را فراهم آورد تا همسر و فرزندانش در تنگنا قرار نگیرند. تأمین رفاه همسر حتی از تأمین هزنیۀ زندگی او نیز مهم‌تر است.

یک مرد اگر حاصل دسترنج خود را با گشاده رویی برای همسر و فرزندانش خرج کند، این مهر و عطوفت او باعث تحکیم بنیان خانواده و در نتیجه سبب آرامش خود او خواهد شد.

مرد نباید با بخل ورزیدن و جمع‌آوری اموالش به همسر و فرزندان خود سخت‌ بگیرد. او باید برای رفاه همسر و خانواده‌اش با گشاده دستی و گشاده رویی برخورد کند.

آیات و روایات زیادی در این خصوص آورده شده است، به عنوان مثال از پیامبر اکرم(ص) نقل است که بهترین شما کسی است که بهترین برای خانواده‌اش باشد و من برای خانواده‌ام بهترین هستم.

وظایف شوهر: تأمین آسایش همسر

یکی دیگر از وظایف شوهر در مقابل همسر این است که موجبات آسایش همسرش را فراهم آورد. و باعث نگرانی و اضطراب وی نشود. این امر به جهت تأمین نیروی عاطفی زن است. باید دلسوز و دوست برای همسرش باشد.

شوره باید آرامش را برای همسر به ارمغان آورد. صد البته که زن هم در اینجا نقش به سزایی دارد. پیامبر اکرم می‌فرمایند: نشستن مرد در کنار خانواده‌اش نزد خدای بزرگ دوست داشتنی‌تر از اعتکاف و نشستن در مسجد است.

هر گونه سخت‌گیری و خشونت و بی‌توجهی به همسر زندگی را تلخ کرده محبت مرد را از دل همسرش می‌برد.

بهانه‌گیری‌های نابجا و در تنگنا قرار دادن همسر و فرزندان کار شایسته‌ای نیست. مرد باید در عین نظارت و جدیت از سخت‌گیری‌های بی‌مورد دوری کند.

قابل ذکر است که آرامش روحی و آسایشی که مرد برای همسر خود فراهم می‌کند، تأثیر مستقیم بر آسایش و آرامش فرزندان و تربیت آنها دارد.

وظایف شوهر: احترام به همسر

اسلام برای هر نفسی احترام و ارج قائل شده است. زن و مرد هم کدام جایگاه خاص خود را دارند و قابل احترام هستند.

در این میان بعضی از مردها نیز هستند که این نکتۀ مهم را فراموش می‌کنند و با همسر خود بسان یک اسیر رفتار می‌کنند. توجه به شخصیت زن و احترام به او جزء وظایف شوهر در خانه می‌باشد.

در دین اسلام سفارش‌های زیادی در این خصوص شده است. أمیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند، هرکسی زن گرفت باید به او احترام بگذارد چرا که زن نزد او از امانت‌های با ارزش خداوند است و قابل احترام و تکریم.

بیان محبت

هر کسی چه مرد و چه زن به محبت و مهر احتیاج دارد. پس لازم است مرد به همسر خود و زن نسبت به شوهر خود عطوفت و مهربانی داشته باشد.

محبت پایه‌های زندگی را استوار می‌کند. زن در بند محبت مرد است. اگر مرد با مهربانی و عطوفت با همسر خود رفتار کند، با قلب زن ارتباط مستقیم پیدا می‌کند و کلام وی در جان او تأثیر می‌گذارد.

ابراز عشق و محبت صریح و بی‌پرده یکی از مهمترین وظایف شوهر در قبال همسرش است.

این معجزۀ شفابخش به طور شگفت‌انگیزی می‌تواند لحظه‌های زندگی شما را شاد و شیرین و لذت‌بخش بسازد. پیامبر اکرم(ص)، می‌فرمایند، هر چه ایمان انسان کامل‌تر باشد به همسر خود بیشتر اظهار محبت می‌کند.

صبر مرد در مقابل آزارهای زن

اگر مردی زنی بدخلق داشته باشد،  وظیفۀ شوهر در مقابل همسرش صبر است. صبر در برابر آزارهایی که گاهی ممکن است یک زن مرتکب آن شود، از پسندیده‌ترین صفات در نزد خداوند است.

تداوم زندگی مشترک فقط و فقط با صبر و چشم‌پوشی از بعضی رفتارهای همسر می‌باشد.

حضرت ابراهیم از تندخویی همسرش به خداوند شکایت کرد، خداوند فرمان داد که با او مدارا کند و شکیبا باشد. این امر خداوند نشانگر این است که صبر، از نظر خداوند تا چه حد پسندیده است.

بخشش

یکی دیگر از وظایف شوهر نسبت به زن این است که روحیۀ بخشش را در خود تقویت کند. در مقابل خطاهایی که ممکن است از همسرش سر بزند بخشش را فراموش نکند.

اگر این روحیه در خانه و خانواده نهادینه شود بسیاری از مشکلات و استرس‌هایی که ناشی از ترس‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد می‌باشد، حل خواهد شد.

مسئولیت مرد در قبال همسر

یکی دیگر از وظایف شوهر در قبال همسر مسئولیت پذیری او می‌باشد. در قرآن کریم آمده است که، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده‌های‌تان را از آتش دوزخی که هیزم آتش آن مردم و سنگ‌ها هستند، حفظ کنید.

فرشتگان در اینجا بسیار خشن و سختگیر می‌باشند و هرگز نافرمانی خدا را نکرده، تمام آنچه به آنها گفته می‌شود را فوری انجام می‌دهند.

این را هم بخوانید: وظایف زن در برابر شوهر!

پرداخت نفقه و مهریه

یکی از وظایفی که مرد نسبت به همسرش بر عهده دارد نفقه دادن به همسر و مهریۀ او است. در قرآن کریم آمده است که، کابین(مهریه) زنان‌تان به خود آنان تعلق دارد و پیشکشی است از جانب همسر به زن.

مرد در مقابل مخارج زن و فرزندانش نیز مسئولیت دارد. او وظیفه دارد خوراک و پوشاک و مسکن همسر خود را تهیه کند هر چند که همسر او خود ثروتمند و بی‌نیاز باشد.