یونیسف: از حق دختران برای دسترسی به آموزش باکیفیت در افغانستان باید محافظت شود

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: فرهنگ و هنر
  • شناسه مطلب: 122188

یونیسف روز گذشته (شنبه، ۱۷ میزان) در تویتی گفته است که دختران در افغانستان راه طولانی را برای آموزش طی کرده و باید از حق آنان برای دسترسی به «آموزش باکیفیت» محافظت شود.

براساس اعلام صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در افغانستان قبل از سال ۲۰۰۱ میلادی، هیچ دختری به مکتب نمی‌رفت، اما اکنون شمار دخترانی که به مکتب می‌روند، به چهارمیلیون نفر می‌رسد.

همزمان با این، عمر عبدی، معاون مدیر اجرایی یونیسف برای افغانستان و پاکستان هم در بیانیه‌ای بر اهمیت حیاتی اجازه‌دادن به همه‌ی دختران و پسران برای ادامه‌ی تحصیل در تمام سطوح تأکید کرده است.

او گفته که وضعیت بحرانی در افغانستان نگران‌کننده است و دختران و پسران باید به مراقبت‌های ویژه دسترسی داشته و از هرگونه خشونت در امان باشند.

معاون مدیر اجرایی یونیسف برای افغانستان و پاکستان تأکید کرده است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد، اهداکننده‌گان و سازمان‌های بشردوستانه باید فوراً برای جلوگیری از بدتر شدن بحران بشری و بقای کودکان در افغانستان اقدام کنند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که به‌دنبال تسلط طالبان بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم هنوز اجازه‌ی رفتن به مکتب را نیافته است.

نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف دولت طالبان در ۱۵ میزان گفته بود که این گروه روی طرحی برای ایجاد «محیط سالم و ایمن» برای دختران که مطابق با احکام دین اسلام باشد، کار می‌کند و این طرح نیز به‌زودی تکمیل و به تعقیب آن مکاتب دخترانه بازگشایی می‌شود.

او افزوده بود دختران دانش‌آموز باید در هنگام رفتن به مکتب «حجاب اسلامی» را رعایت کنند. سرپرست وزارت معارف گروه طالبان افزوده است که این گروه در تلاش است تا صنف‌های جداگانه برای دختران دانش‌آموز ایجاد کند.

این مقام طالبان تأکید کرده بود که  دختران دانش‌آموز جوان را هیچ آموزگار «مرد» و پسران دانش‌آموز جوان را هیچ آموزگار «زن» آموزش نخواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟