یوناما نگران افزایش محدودیت‌های طالبان بر فضای مدنی افغانستان است

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 137908

فیونا فریزر، رییس بخش حقوق ‌بشر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در گزارش‌ تازه‌اش از افزایش محدودیت‌ها بر فضای مدنی افغانستان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده است.

یوناما روز سه‌شنبه، ۱۹ ثور، با نشر گزارشی وضعیت فضای مدنی در افغانستان را از ماه فبروری تا اپریل سال جاری میلادی به بررسی گرفته است.

در این گزارش ممنوعیت کار زنان با بخش‌های مربوط به سازمان ملل متحد در افغانستان، وضعیت حقوق زنان و دختران افغانستانی، حفاظت از افراد ملکی، وضعیت مقامات و نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان، مجازات بدنی متهمان، وضعیت فعالیت‌های مدنی، استفاده بیش از حد زور توسط طالبان، آزادی رسانه‌ها، فعالیت وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، حقوق‌ دادگاه‌های عادلانه و روندهای قضایی و جزایی این گروه بررسی شده است.

یوناما در این گزارش با استناد به رویدادهای اتفاق افتاده در مرکز و ولایت‌های افغانستان بخش‌های یادشده را مستند کرده است.

گزارش تازه یوناما حاکی از آن است که طالبان از فبروری تا ماه اپریل سال ‌جاری میلادی اعتراضات مدنی به ویژه در بخش دفاع از حقوق‌ زنان را به شدت سرکوب کرده‌اند.

یوناما گفته که در این مدت طالبان محدودیت‌های بیشتری را بر رسانه‌های افغانستان وضع کرده‌اند که مسدودکردن ویب‌سایت‌های صدای امریکا و رادیو آزادی و یورش جنگ‌جویان طالب به دفتر یک شبکه تلویزیونی در کابل، نمونه‌های درشت آن است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در حالی از افزایش محدودیت‌ها بر فضای مدنی در این کشور از سوی طالبان ابراز نگرانی کرده که این نهاد روز گذشته نیز با نشر گزارشی فعالیت‌های قضایی طالبان در بیشتر از ۲۱ ماه تسلط این گروه بر افغانستان را بررسی کرد.

در گزارش یوناما از نبود روند حداقل دادرسی عادلانه در سیستم قضایی طالبان ابراز نگرانی شده است.

طالبان گزارش یوناما در مورد اجراات قضایی این گروه در زمان تسلط‌شان بر افغانستان را بی‌اساس خوانده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟