گزارش یازدهمین روز عملیات نظامی روسیه در اوکراین

  • انتشار: ۱۵ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128300

در حالی که عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین با هدف دور کردن تهدیدات ناتو و غرب از مرز‌های خود که از پنج‌شنبه پنجم اسفندماه شروع شد، وارد روز یازدهم شده است، آمریکا و هم‌پیمانانش هر روز با مداخلاتشان آتش درگیری را بیشتر می‌کنند.

ارتش روسیه شب گذشته اعلام کرده است حملات به شهر‌های «ماریوپل» و «ولنوواخا» اوکراین از سرگرفته شده و به طور رسمی به آتش‌بس کوتاه برای تخلیه بشردوستانه خاتمه یافته و دلیل این اقدام سوء استفاده اوکراین از آتش‌بس است.

وزارت دفاع روسیه نیز شب گذشته اعلام کرد تاکنون ۲ هزار و ۲۱۹ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است. همچنین ۴ جت سوخو ۲۷ اوکراین در نبرد هوایی بر فراز منطقه «ژیتومیر» سرنگون شدند. ارتش اوکراین پایگاه‌هایش را در شهر «خرسون» ترک کرده و یک پایگاه پر از تسلیحات و مهمات را نیز به جای گذاشته است.

پس از دو دور مذاکره بین روسیه و اوکراین برای کاهش تنش‌ها، منابع خبری اعلام کرده‌اند که دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین قرار است در تاریخ ۷ مارس (دوشنبه ۱۶ حوت ) برگزار شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته است، نظامیان روسی از وطن خود دفاع می‌کنند. نیرو‌های روسیه با ایجاد گذرگاه‌هایی انسانی در همه مناطق، تلاش کرده‌اند غیرنظامیان را خارج کنند، این درحالی است که نازی‌های جدید از غیرنظامیان اوکراینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

نفتالی بنت وارد برلین شد – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۱۰

به گزارش الجزیره، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی اعلام کرد، نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم پس از سفر ۳ ساعته به مسکو که طی آن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد، برای دیدار و گفت‌وگو با اولاف شولتس، صداعظم آلمان، وارد برلین شد.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پیش از این اعلام کرده بود که کاخ سفید را از سفر مخفیانه نفتالی بنت به مسکو، مطلع کرده بود.

فعال شدن آژیر در کی‌یف – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۱۰

به گزارش الجزیره، شهرداری کی‌یف اعلام کرد آژیر در پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

۱۵۰ کودک پرورشگاهی از خارکف تخلیه شدند – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۲۰

به گزارش الجزیره، ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین اعلام کرد: ۱۵۰ کودک از یک پرورشگاه در خارکیف با کمک تفنگداران دریایی و پلیس ملی از این شهر تخلیه شدند.

مقامات خرسون: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱:۳۵

خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از مقامات شهر «خرسون» در اوکراین اعلام کرد: ما نمی‌توانیم غیرنظامیان را تخلیه کنیم، زیرا نیرو‌های روسی به کسانی که می‌خواهند از شهر خارج شوند شلیک می‌کنند.

یکی از مقامات شهر «خرسون» مدعی شده است: نیرو‌های روسی از خروج آمبولانس‌ها از شهر جلوگیری می‌کنند.

این در حالی است که ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین اعلام کرده است ۱۵۰ کودک از یک پرورشگاه در «خارکف» با کمک تفنگداران دریایی و پلیس ملی از این شهر تخلیه شدند.
وزیر دفاع انگلیس: به پوتین می‌گوییم ما را دست‌ کم نگیر – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۳۵

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد: پوتین غیرمنطقی عمل می‌کند و جنایاتی را علیه اوکراین انجام می‌دهد. اگر به هم بپیوندیم و از ترس خودداری کنیم، فکر می‌کنم پوتین شکست خواهد خورد.

بن والاس اعلام کرد: به پوتین می‌گوییم ما را دست‌ِکم نگیرید و ما را امتحان نکنید. پوتین جامعه بین المللی را دست‌کم گرفت.

وزیر دفاع انگلیس همچنین گفت: می‌توانیم سلاح‌های بیشتری برای مقابله با تانک‌ها و هواپیما‌های روسیه در اوکراین بفرستیم.
بلینکن: ۹۰ درصد اوکراینی‌ها از روسیه متنفرند – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۴۰

آنتونی بلینکن، وزیر امور خاجه آمریکا در مصاحبه با تلویزیون لهستان (TVN) مدعی شد:

ما از نزدیک در حال کار هستیم تا بفهمیم شرکای اوکراینی ما به چه چیزی نیاز دارند و به حمایت آن‌ها ادامه می‌دهیم.
۹۰ درصد اوکراینی‌ها اکنون از روسیه و رئیس‌جمهور پوتین متنفرند. تحریم‌ها علیه روسیه تأثیر بسیار قوی دارد.
روبل در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و توانایی روسیه برای استفاده از ذخایر خود خنثی شده است.
اوکراین : ۳ هلی‌کوپتر روسی و تعدادی جنگنده را سرنگون کردیم – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۴۰

به گزارش الجزیره، ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین مدعی شد: ۳ هلی‌کوپتر روسی و تعدادی جنگنده و پهپاد روسی را سرنگون کرده است.

کنترل شهر «برودینکا» به دست نیرو‌های روسی افتاد – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۲:۵۰

الجزیره به نقل از ریاست اداره مدنی کی‌یف گزارش داد، نیرو‌های روسی کنترل شهر «برودینکا» در شمال غربی پایتخت اوکراین را در دست دارند.

انفجار‌های پی‌درپی در کی‌یف – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۵۰

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، صدای انفجار‌های پی‌درپی در کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده می‌شود.
ارتش اوکراین یک کاروان روسیه را هدف قرار داد – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۳:۵۵

به گزارش الجزیره، خبرگزاری اوکراین مدعی شد، ارتش اوکراین یک کاروان روسیه را در «بالاکلیا» در جنوب «خارکیف» هدف قرار داد.

خبرگزاری اوکراین نوشت، نیرو‌های هوابرد کاروان روسیه را که عازم منطقه «دنیپروپتروفسک» بود منهدم کردند.

رئیس ستاد ارتش اوکراین: روسیه محاصره کی یف و خارکیف را تشدید کرد – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۴:۴۰
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد ارتش اوکراین گفت روسیه محاصره کی یف و خارکیف را تشدید کرده است و برای تسلط بر نیروگاه برقی آبی “کانیو” تلاش می‌کند.

احتمال تجهیز شدن لهستان با جنگنده‌های آمریکایی – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۲۲

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد: واشنگتن و ورشو در حال بررسی احتمال تجهیز لهستان با جنگنده‌های آمریکایی هستند.

این مقامات افزودند: اگر لهستان تصمیم بگیرد جنگنده‌های میگ خود را به اوکراین انتقال دهد، آمریکا جنگنده در اختیار لهستان قرار می‌دهد.
تلاش ترکیه برای میانجیگری در جنگ اوکراین – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۵:۴۱

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد در هماهنگی با آمریکا به دنبال یافتن راهکاری دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین هستیم.

سدات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه در دیدار با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود در آنکارا بر حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین تاکید کرد.

دو طرف با رایزنی درباره ابعاد مختلف جنگ اوکراین، خواستار یافتن راهکاری دیپلماتیک برای پایان آن شدند.

حملات هوایی به کی یف – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۶:۰۰

شبکه الجزیره اعلام کرد صدای انفجارهای شدید در کی یف، پایتخت اوکراین به گوش رسیده که ناشی از حملات هوایی جنگنده های روسی بوده است. 

پس از این حملات مردم پایتخت به پناهگاه ها رفتند. روسیه دولت اوکراین را متهم به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی می کند. 

گزینه های آمریکا برای کشته شدن زلنسکی – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۰۰

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابع غربی اعلام کرد آمریکا و متحدانش در حال بررسی گزینه های امنیتی جایگزین برای زمانی هستند که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در حملات نیروهای روسی کشته یا اسیر شود. 

مقام اوکراینی: سه هزار آمریکایی در جنگ اوکراین شرکت خواهند کرد – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۷:۴۰

یک مقام اوکراینی گفت سه هزار داوطلب آمریکایی در گردان بین المللی برابر روسیه وارد جنگ خواهند شد.

شنیده شدن صدای چند انفجار در کی‌یف – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۲۰
شبکه تلویزیونی الجزیره، در خبر فوری گزارش داد: صدای انفجار‌های شدید در کی‌یف، پایتخت اوکراین شنیده شد.

وزارت کشور اوکراین: حمله نیرو‌های روسی از سه محور به کی‌یف – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۹:۴۰

شبکه تلویزیونی الجزیره، در خبر فوری گزارش داد: وزارت کشور اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسی از سه محور ایریپن، بوچا و گوستومل به طرف کی‌یف پایتخت اوکراین حمله کردند.

این وزارتخانه افزود: امروز برای اهالی کی‌یف دشوار خواهد بود.

اوکراین اسناد برنامه هسته‌ای خود را نابود کرد – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع روسی، دولت اوکراین تصمیم گرفت اسناد مربوط به توسعه برنامه هسته‌ای خود را در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در این کشور از بین ببرد یا منتقل کند.

این منبع که نامی از او برده نشده، خاطرنشان کرد که این اسناد یا از بین رفته یا از کی‌یف و خارکیف به لویو منتقل شده است. به گفته این منبع این کار به منظور اجتناب از اتهامات علیه رژیم کی یف مبنی بر وجود یک جزء تسلیحاتی در «برنامه صلح آمیز هسته ای» اوکراین انجام شد.

این شخص همچنین گفته است که اوکراین پلوتونیوم مورد نیاز برای توسعه تسلیحات هسته‌ای را از خارج دریافت کرده و در حال کار بر روی توسعه سلاح‌های هسته‌ای است.

ادعای سرویس اطلاعاتی انگلیس در خصوص کُند شدن پیشروی نیرو‌های روسیه – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۰۱۰:۵۰

سرویس اطلاعاتی انگلیس ادعا کرد نیرو‌های اوکراین نیرو‌های روسیه را غافلگیر کردند و حملات اوکراین به خطوط تدارکاتی باعث شد تا پیشروی نیرو‌های روسیه کند شود.

انهدام بیش از دو هزار هدف نظامی اوکراین – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۲۰۳ هدف نظامی از آغاز عملیات ویژه در اوکراین خبر داد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ۶۹ فروند هواپیما در زمین، ۲۴ فروند در هوا، ۷۷۸ تانک و خودروی جنگی اوکراین را منهدم کردیم و فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در استاروکونستانتینوف در غرب این کشور را با سلاح های بسیار دقیق از کار انداختیم.

وزارت دفاع روسیه در مورد عملیات ویژه نظامی در اوکراین جلسه‌ای برگزار می‌کند.

راشاتودی به نقل از وزارت دفاع روسیه  اعلام کرد واحد‌های نیرو‌های مسلح روسیه با پیشروی ۱۱ کیلومتری تعدادی شهرک را تحت کنترل گرفتند. در نتیجه یک حمله گسترده، ۶۱ تأسیسات زیرساخت نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین مورد اصابت قرار گرفت. فرودگاه نیروی هوایی اوکراین در استاروکونستانتینوو در یک حمله تسلیحاتی با دقت بالا از کار افتاد.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته هواپیما‌های جنگنده و پدافند هوایی نیروی هوافضای روسیه چهار فروند سوخو ۲۷ و یک فروند میگ ۲۹ و همچنین یک فروند سوخو ۲۵، دو هلیکوپتر Mi-۸ و ۶ فروند پهپاد Bayraktar TB-۲”؛ را سرنگون کردند

۳ سامانه موشکی ضدهوایی Buk M۱ و ۳ ایستگاه راداری نیرو‌های مسلح اوکراین مورد اصابت هواپیما‌های بمب افکن و تهاجمی زمینی قرار گرفتند و همچنین یک سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳۰۰ نیز توسط نیرو‌های موشکی منهدم شد.

اینترفاکس: اوکراینی‌ها به دنبال ساخت بمب هسته‌ای در چرنوبیل بودند – ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

اینترفاکس به نقل از یک منبع آگاه روسی گفت که اوکراینی‌ها روی ساخت یک «بمب هسته‌ای کثیف» در نیروگاه چرنوبیل کار کردند.
کی یف در ۲۰ سال گذشته برای ساخت سلاح هسته‌ای کار کرده و به ساخت بمب پلوتونیومی نزدیک شده است. کارشناسان اوکراینی توانستند ظرف چند ماه بمب اتمی بسازند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟