گزارش بیست و نهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

  • انتشار: ۴ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 128986

بیست و نهمین روز از جنگ اوکراین با پیشروی بیشتر نیروهای روسی در عمق خاک این کشور همراه بود. طی این مدت نیروهای روسی از چهار محور اقدام به نفوذ در خاک اوکراین کردند.

در این میان، کی یف، پایتخت اوکراین از دو محور شمال شرقی و شمال غربی شاهد حملات گسترده ای بوده به طوری که فاصله نیروهای روسی تا مرکز پایتخت به کمتر از ۲۵ کیلومتر رسیده است.

ارسال موشک های ضد تانک سوئدی به اوکراین – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۲:۲۵

وزیر دفاع سوئد اعلام کرد ۵ هزار موشک ضد تانک به اوکراین ارسال کردیم. این اقدام در راستای کمک به این کشور برای مهار پیشروی های نیروهای روسی انجام شده است.

کشورهای غربی به ویژه متحدان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به طور گسترده در حال ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین هستند. استراتژی حال حاضر غرب علیه مسکو ایجاد جنگ فرسایشی برای افزایش هزینه ها علیه روسیه است.

رادیکال های اوکراینی برای استفاده از مواد شیمیایی آماده می شوند – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۳:۳۰

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد از وجود ادله‌ای مبنی بر تلاش تندرو‌ها در اوکراین برای انجام برخی اقدامات شیمیایی جدید خبر داد.

وی با اعلام این خبر و هشدار به نظام کی یف و حامیان آن گفت: مسئول مستقیم هر گونه رویداد‌های احتمالی در تاسیسات اوکراینی خواهند بود که مواد شیمیایی در آن ذخیره شده است.

پولیانسکی گفت: با توجه به بی توجهی نظام کی یف به توافق تسلیحات بیولوژیک و اقدام این نظام به تولید برنامه بیولوژیک نظامی با حمایت آمریکا، و تمایل کی یف به داشتن تسلیحات هسته ای، معلوم شد این نظام با تشویق غرب برای ترساندن مردم خود و انجام حملات با هدف متهم ساختن روسیه، دست به هر کاری می‌زند. این مسئله شبیه رویداد‌های شیمیایی در سوریه است که برخی گروه‌های تروریستی با کمک سازمان‌های اطلاعاتی غرب آن را برنامه ریزی کردند تا مقامات سوری را به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم کنند. ادله‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد برخی تندرو‌ها در اوکراین در حال آماده کردن زمینه برای اقدامات شیمیایی جدید هستند و نظام ملی گرای کی یف و حامیان آن مسئول مستقیم هر گونه رویداد‌ احتمالی در تاسیسات اوکراینی که در آن مواد سمی ذخیر شده است، خواهند بود و به سبب آن مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد افزود: ملی گرایان تندرو شماری کانتینر حاوی مواد سمی را به مدرسه‌ای در روستایی در جنوب اوکراین منتقل کردند تا هنگام نزدیک شدن نیرو‌های روسی کانتینر‌ها را منفجر کنند. او تاکید کرد: روسیه برای حمله به هیچ یک از تاسیسات حاوی مواد سمی یا تاسیسات تولید این مواد در اوکراین برنامه ریزی نکرده است و نخواهد کرد. از دیگر سو، سفارت روسیه در آمریکا با متهم کردن واشنگتن به وقت کشی در نابود کردن تسلیحات شیمیایی باقی مانده خود، از واشنگتن خواست تا انبار تسلیحات شیمیایی خود را از میان ببرد. سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد: روسیه پنج سال پیش، مخازن شیمیایی خود را از میان برد.

اوکراین از نرم افزار نشخیص چهره برای شناسایی و ردیابی کشته های روسی استفاده می کند – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۴:۴۵

میخائیلو فدروف، معاون نخست وزیر اوکراین در گفتگو با رویترز گفت: اوکراین برای شناسایی و ردیابی سربازان کشته شده روسی از یک نرم افزار تشخیص چهره استفاده می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: این نرم افزار تشخیص چهره پیشرفته که دفتر اصلی آن در نیویورک مستقر است می تواند تصاویر کشته شدگان جنگ را در فضای اینترنت پیدا کرده و آن را با سایر عکس های مشابه که در هر جایی از فضای مجازی منتشر شده است مقایسه کند و تمامی اطلاعات مربوط به آنها را استخراج نماید.

معاون نخست وزیر اوکراین در این باره افزود: اوکراین از این نرم افزار برای یافتن تمامی حسابهای اینترنتی تمامی کشته شدگان روسی و جمع آوری اطلاعات آنها استفاده می کند.

انگلیس ۶ هزار موشک به اوکراین ارسال می کند – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۵:۱۵

مقامات انگلیس اعلام کردند ۶ هزار فروند موشک و بیش از ۴۰ میلیون دلار کمک مالی به منظور پرداخت حقوق سربازان اوکراینی در اختیار این کور قرار خواهند داد.

دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: این کمک امروز پنجشنبه در نشست سران ناتو و گروه هفت مطرح خواهد شد و تنها بخشی از حمایتهای انگلیس برای تقویت قابلیت دفاعی اوکراین به حساب می آید.

جانسون در بیانیه ای در این باره گفت: انگلیس با تمامی متحدان خود برای حمایتهای همه جانبه از اوکراین در زمینه های نظامی و افتصادی همکاری خواهد کرد.

لاوروف: تحریم‌های بانک‌های روسیه دزدی غرب است – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۶:۰۰

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز گذشته با انتقاد شدید از اقدامات غرب در تحریم مسکو گفت: هیچ کسی نمی‌توانست و نمی‌تواند پیش بینی کند غرب چه تحریم‌هایی را برای مسکو در نظر گرفته است، ولی از ابتدا مشخص بود که غرب بانک مرکزی روسیه را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: تمامی کسانی که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را پیش بینی کرده بودند هرگز تصور نمی‌کردند واشنگتن با همراهی سایر کشورهای غربی بانک‌های روسیه را مورد هدف قرار داده و آن‌ها را تحریم کند. این اقدام قطعاً دزدی آشکار غرب از مسکو است.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: روسیه در این مدت خوب یاد گرفته است دیگر نباید متکی به غرب باشد و قرار نیست با آن‌ها همکاری داشته باشد. در آینده اگر غربی‌ها درخواست از سرگیری همکاری‌ها را داشته باشند مسکو می‌تواند روی پیشنهاد آن‌ها فکر کند.

چند روز پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین اتحادیه اروپا و آمریکا با همراهی کانادا و انگلیس اقدام به مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از این کشور نمودند. گفته می‌شود چین بزرگترین ذخایر مالی در خارج از خاک روسیه را در اختیار دارد و بعد از آن فرانسه، آلمان و انگلیس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این اقدام عملاً بانک مرکزی روسیه را از دسترسی به حدود نیمی از ذخایر ارزی و طلای این کشور از خارج از مرز‌های آن منع کرده است.

انگلیس نظامیان اوکراینی را در دونباس آموزش داده است – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۹:۲۵

بر اساس سندی که اسپوتنیک به دست آورده است، هنگ تانک سلطنتی انگلیس، قدیمی‌ترین واحد تانک در جهان، در آموزش سربازان اوکراینی که در دونباس می‌جنگیدند، شرکت کرده است.

خبرنگار اسپوتنیک اسنادی در شهر آزاد شده ولنوواخا در منطقه دونتسک پیدا کرد که در میان آن‌ها گواهینامه‌ای وجود داشت که تأیید می‌کرد بوریس کازاریان، نظامی اوکراینی دوره‌های آموزشی را با مشارکت مربیان انگلیسی گذرانده است. این گواهی توسط هنگ تانک سلطنتی صادر شده است.

تماس بی‌پاسخ وزرای دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتایان روسی – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۰۹:۳۰

واشنگتن پست به نقل از پنتاگون اعلام کرد وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش روسیه تاکنون از برقراری ارتباط با همتایان آمریکایی خود خودداری کرده‌اند.

بنابر این گزارش، لوید آستین و مارک میلی، رئیس ستاد ارتش مشترک آمریکا از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تلاش کرده اند با همتایان روسی خود تماس بگیرند اما موفق نشده‌اند.

واشنگتن واکنش به حمله احتمالی شیمیایی یا هسته‌ای در اوکراین را بررسی می‌کند – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۰:۰۰

واشنگتن از تشکیل گروهی از مقامات امنیت ملی برای چگونگی واکنش به آنچه حملات احتمالی هسته‌ای در اوکراین خوانده، خبر داد.

نیویورک تایمز گزارش داد که دولت بایدن گروهی از مقامات امنیت ملی را برای بررسی چگونگی واکنش آمریکا در صورت حمله شیمیایی، بیولوژیک یا هسته‌ای از سوی روسیه در اوکراین گردهم آورده است.

وزیر خارجه اوکراین: در نشست ناتو شرکت نخواهیم کرد – ۰۴/۰۱۴۰۱/ ۱۱:۳۰

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین گفت، هیئت این کشور در نشست ناتو شرکت نخواهد کرد و کی یف پیش بینی نمی‌کند که در نشست ناتو هیچ تصمیم قدرتمندانه‌ای اتخاذ شود.

استعفای یکی از مشاوران پوتین – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۱:۴۵

«آناتولی چوبایس» یکی از مشاوران رئیس‌ جمهور روسیه که وظیفه نظارت بر اجرای اصلاحات اقتصادی در روسیه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی را به عهده داشت به دلیل آنچه «مخالفت با حمله روسیه به اوکراین» خوانده شده از سمتش کناره‌گیری کرده است. چوبایس در زمان «بوریس یلتسین» رئیس جمهور شوروی سابق نیز در دفتر ریاست جمهوری بود.

کنترل کامل روسیه بر شهر ایزیوم – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۲:۱۰

الجزیره/ وزارت دفاع روسیه کنترل کامل ایزیوم در منطقه خارکف را اعلام کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: شب گذشته ۶۰ هدف نظامی اوکراینی از جمله نقاط فرماندهی و انبار‌های مهمات مورد اصابت قرار گرفتند. ۹ سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ در جنوب کی‌یف با استفاده از سلاح‌های دوربرد با دقت بالا مورد اصابت قرار گرفت. ۲۵۷ پهپاد اوکراینی و ۲۰۲ سامانه موشکی از آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین منهدم شده است.

آلمان سلاح‌های ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌فرستد – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۳:۳۵

یک منبع در پارلمان آلمان روز چهارشنبه گفت: نیرو‌های اوکراینی تاکنون هزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ پرتابگر موشک زمین به هوا از نوع «استینگر» را از ارتش آلمان دریافت کرده اند. آلمان همچنین ۵۰۰ موشک از نوع «استرلا» (Strela) از ۲۷۰۰ موشک وعده داده شده را برای این کشور فراهم کرده است و سلاح‌های ضد تانک بیشتری به اوکراین می‌فرستد.

زلنسکی خطاب به سران ناتو: شما باید تسلیحات به ما تحویل دهید – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۶:۱۵

رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی نشست ناتو گفت: ما نه تنها از اوکراین بلکه از اروپا دفاع می کنیم و زمان آن فرا رسیده است که با پیوستن ما به اتحادیه اروپا موافقت شود. شما باید تسلیحات از جمله موشک انداز و پدافند هوایی به ما تحویل دهید. ما منتظر تصمیمات و تضمین های واقعی هستیم که می تواند صلح واقعی را تضمین کند.

حمایت بایدن از تقویت نیروها در جبهه شرقی – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۷:۱۷

رویترز به نقل از یک منبع بلند پایه در دولت آمریکا اعلام کرد: بایدن به ناتو ابلاغ کرده است که از تقویت نیروهای این سازمان در جبهه شرقی حمایت می کند.

بر اساس اعلام این منبع، اعضای ناتو مدعی هستند که چین باید به اندازه مسئولیت خود عمل کند‌

این منبع همچنین گفت: واشنگتن با متحدان خود کمک به اوکراین برای دستیابی به موشک های ضد کشتی را بررسی کرده است.

مقامات ارشد آمریکایی: صدهزار سرباز آمریکایی آماده استقرار در اروپا هستند – ۰۴/۰۱/۱۴۰۱ ۱۷:۳۰

شبکه الجزیره به نقل از مقامات ارشد آمریکایی اعلام کرد: رهبران ناتو لزوم ایجاد برنامه هایی برای مقابله احتمالی با حمله شیمیایی در اوکراین را درک می کنند.

این شبکه همچنین به نقل از این منابع گزارش داد: صدهزار سرباز آمریکایی در صورت لزوم، آماده استقرار در اروپا هستند. رهبران ناتو هنوز موضوع اتش بس در اوکراین را به دلیل فقدان نشانه هایی از جانب مسکو برای تحقق این امر بررسی نکرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟