کشته و زخمی شدن بیش از ۵ هزار غیر نظامی در افغانستان طی شش ماه نخست سال جاری میلادی

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 1
  • شناسه مطلب: 117757

کمیسیون مستقل حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که آمار تلفات غیر نظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، در مجموع ۵ هزار و ۳۲۱ غیر نظامی در یک هزار و ۶۰۰ رویداد کشته و زخمی شده‌اند که از این میان، یک هزار و ۶۷۷ نفر کشته شده و ۳ هزار و ۶۴۴ تن دیگر زخم برداشته اند.

این در حالی ‌است که بر اساس معلومات کمیسیون حقوق بشر، رقم کشته‌ها و زخمیان افراد ملکی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی دو هزار و ۹۵۷ تن بوده است.

بر اساس یافته‌های کمیسیون حقوق بشر، از میان ۵ هزار و ۳۲۱ کشته و زخمی در شش ماه نخست سال جاری، ۱۵۴ زن کشته و ۳۵۰ زن دیگر زخمی شده‌اند که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

در گزارش حقوق بشر، شمار کشته شدگان کودک نیز ۳۷۳ نفر و شمار زخمیان آن‌ها یک‌هزار و ۸۳ نفر خوانده شده که تقریبا نسبت به زمان مشابه سال گذشته سه برابر شده است.

در این گزارش، طالبان مسئول ۵۶ درصد تلفات غیر نظامیان، عاملان ناشناس مسئول ۲۲ درصد، نیروهای نظامی حکومت مسئول ۱۵ درصد و گروه داعش هم مسئول ۷ درصد از تلفات غیر نظامیان در افغانستان خوانده شده‌اند.

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان دو برابر شده و آمار تلفاتی که به حکومت برمی‌گردد نیز ۷۰ درصد افزایش یافته است.

اخیرا هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) نیز در گزارشی گفته بود که در نیمه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) یک هزار و ۶۵۹ غیرنظامی در افغانستان کشته و سه هزار و ۲۵۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته یوناما، این آمار در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟