کاهش تجارت افغانستان و پاکستان از طریق تورخم

  • انتشار: ۲۰ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 138047

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که تجارت افغانستان و پاکستان از طریق گذرگاه مرزی تورخم کاهش یافته است.

بربنیاد گزارش رسانه‌های پاکستانی، به رغم وعده‌های مقامات پاکستان درباره افزایش مبادلات تجاری با افغانستان از مسیر تورخم، میزان تجارت از این گذرگاه کاهش یافته است.

در گزارش روزنامه دان آمده که آمار رسمی نشان می‌دهد که حجم مبادلات از ۱.۳ میلیارد به ۸۰۰ میلیون دالر کاهش یافته است.

اوج مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۱۶ به بیش از یک میلیارد دالر در سال می‌رسید. این روزنامه دلیل این کاهش را «کم شدن علاقه و عدم هماهنگی میان نهادهای دولتی» پاکستان عنوان کرده است.

رییس انجمن صادرکنندگان ایالت خیبرپختونخواه به این روزنامه گفته که مقامات پاکستانی اقدام عملی برای بالا بردن ظرفیت مرز تورخم و رفع مشکلات نکرده اند.

این در حالی است که اخیرا وزیر تجارت طالبان برای صحبت در مورد رفع موانع تجاری میان دو کشور به پاکستان سفر کرد.

روزنامه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که نورالدین عزیزی بر سر ساده‌سازی رویه‌ها و مقررات بازرگانی با سید نوید قمر؛ وزیر تجارت پاکستان، صحبت کرده است.

روزنامه اکسپرس تربیون نوشت که آن‌ها درباره افزایش تسهیلات گمرکی برای بالارفتن میزان مبادلات تجاری میان دو کشور صحبت کردند.

در همین حال، حاجی جابر شینواری؛ رییس انجمن صادرکنندگان ایالت خیبرپختونخوا گفت که حکومت پاکستان اراده‌ای برای گسترش مبادلات بازرگانی با افغانستان و حل مشکلات تاجران و موترداران ندارد.

زاهدالله شینواری؛ رییس اتاق تجارت و صنایع ایالت سرحد نیز به بی‌میلی حکومت پاکستان اشاره کرد. او به دان گفت که به رغم کاهش مبادلات تجاری با افغانستان، مقامات گمرکی میزان ترخیص کالاها را ۸۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۵ پایین آورده‌اند.

به باور او نبود موافقت‌نامه‌های تجاری، از جمله قرارداد تجارت آزاد، در کاهش تجارت میان دو کشور نقش داشته است.

یک تاجر پاکستانی به این روزنامه گفته که مقررات تجارت مرزی که پاکستان در سال ۲۰۱۶ عملی کرد، «عامل اصلی» افت مبادلات تجاری بوده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟