ژاپن در تلاش برای افزایش توان دفاعی خود

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 129569

«نوبو کیشی» با بیان اینکه بودجه دفاعی یک شاخص عمده است که اراده ملت را نشان می دهد، اظهار داشت: «ما تصمیم داریم تا سال مالی ۲۰۲۴ بودجه‌ای را تضمین کنیم که برای تقویت قابلیت‌های دفاعی ما کافی باشد».

پیش‌تر، دولت «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در واکنش به توسعه نظامی چین و برنامه های هسته ای و موشکی کره جنوبی، با افزایش بودجه دفاعی بی سابقه ای برای سال ۲۰۲۲ موافقت کرد که بخش عمده ای از بودجه، به خرید جنگنده های اف-۳۵ از آمریکا اختصاص دارد.

برنامه افزایش بودجه بدنبال دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و سوگا یوشیهیده نخست وزیر وقت ژاپن در ماه آوریل (حمل ) طراحی شد که در جریان آن سوگا متعهد شد توان دفاعی کشورش را در پرتو یک محیط امنیتی منطقه ای چالش برانگیزتر تقویت کند.

موارد قابل توجه در بودجه دفاعی شامل اختصاص ۱۲۸ میلیارد ین برای ۱۲ فروند جنگنده رادارگریز اف – ۳۵ شرکت لاکهید مارتین است.

وزارت دفاع ژاپن همچنین ۸۶ میلیارد ین در بودجه سال آتی را برای تولید اولین جت جنگنده داخلی در طول سه دهه کنار گذاشته است.

وزارت دفاع ژاپن بعلاوه ۳۴ میلیارد ین برای تقویت سطوح دفاع در برابر حملات سایبری تخصیص داده و ۷۹ میلیارد ین را برای پروژه های فضایی همچون ماهواره ها و لیزهای ردیابی اهداف فراتر از جو در نظر گرفته است.

آمریکا و ژاپن متحدان دیرینه‌ای هستند و همکاری‌های خود را در سال‌های اخیر از طریق گروه‌بندی با کشورهای استرالیا و هند موسوم به “چهارجانبه” و در مواجهه با افزایش قدرت‌گیری چین در منطقه تعمیق کرده‌اند.

یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه خارجه ژاپن به تازگی گفته است که این کشور با آمریکا برای پرداخت ۱.۰۶ تریلیون ین (۹.۳۳ میلیارد دلار) به منظور حفظ حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن برای پنج سال آتی موافقت کرده است.

براساس گزارش رویترز، این رقم به ۲۱۱ میلیارد ین در سال می‌رسد که از ۲۰۱.۷ میلیارد ین در سال جاری منتهی به مارس ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌دهد. حدود ۵۴ هزار نیروی نظامی آمریکایی اکنون در ژاپن مستقر هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟