چهارمین نشست وزیران خارجه افغانستان، چین و پاکستان برگزار می‌شود

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 114053

قرار است وزیران خارجه کشورهای افغانستان، چین و پاکستان، امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا) در یک نشست مجازی در مورد روند صلح افغانستان گفتگو کنند.

وانگ وینبین؛ سخنگوی وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه، ۱۲ جوزا به خبرنگاران گفته‌است که بر اساس تفاهمی که صورت گرفته چین این نشست سه جانبه را میزبانی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده‌است که وانگ یی؛ وزیر امور خارجه این کشور و همتایان افغان و پاکستانی وی در این نشست روی روند صلح افغانستان گفتگو خواهند کرد.

پکن ماه گذشته نیز پیشنهاد کرده‌بود که نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در یک نشست در چین گردهم آیند.

چین همچنین از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای نیز خواسته که تلاش‌های خود برای صلح و آرامش در افغانستان را هماهنگ کنند.

گفته می‌شود، پکن نگران است که بعد از خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، وضعیت امنیتی منطقه بدتر شود.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته‌است که این نشست در راستای اعتمادسازی و افزایش همکاری مهم است.

آقای وانگ گفته که نیروهای امریکایی و ناتو در حالی از افغانستان خارج می‌شوند که گفتگوهای صلح در یک مرحله حساس قرار دارد، گفتگوهایی که به گفته او، افغانستان و منطقه را با یک وضعیت نامطمئن روبه‌رو کرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزوده که وزیران خارجه هر سه کشور تصمیم گرفته‌اند که در این نشست سه‌جانبه سهم بگیرند و درباره روند صلح در افغانستان گفتگوهای جدی داشته باشند.

وزیر خارجه چین ماه گذشته با وزیران خارجه افغانستان و پاکستان تلفونی صحبت کرد و گفت که پکن امیدوار است که نقش سازمان ملل متحد بعد از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در این کشور فعال‌تر شود.

به گفته وانگ‌یی، چین به این باور است که سازمان همکاری شانگهای که به شمول پاکستان، چین و هند هشت عضو دارد، تلاش‌هایش درباره افغانستان را هماهنگ کند.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرده‌است که نشست پیش رو بتواند نتایج خوبی را در زمینه صلح افغانستان در بر داشته باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟