چشم‌انداز اقتصادی عربستان منفی شد

  • انتشار: ۲۰ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 97691

یک موسسه اعتبارسنجی بین‌المللی با توجه به وخامت شرایط اقتصادی در عربستان سعودی چشم‌انداز اقتصادی این کشور را منفی اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری اطلس پرس به نقل از پایگاه خبری خلیج آنلاین، روز گذشته مؤسسه اعتبارسنجی « فیچ» ارزیابی خود را از چشم‌انداز اقتصادی عربستان سعودی از «پایدار» به «منفی» تغییر داد.

مؤسسه اعتبارسنجی فیچ با توجه به شیوع اپیدمی کرونا و پیامدهای ناشی از آن و همچنین کاهش بی‌سابقه قیمت نفت ارزیابی خود را از چشم‌انداز اقتصادی عربستان منفی اعلام کرد.

مؤسسه مذکور پیش‌بینی کرده که کسری بودجه امسال عربستان از ۴٫۵٪ در سال ۲۰۱۹ به ۱۲٫۸ درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری افزایش یابد که حدود ۳٫۹ برابر رقم ثبت شده سال قبل خواهد بود.

این مؤسسه کاهش درآمدهای نفتی دولت سعودی نسبت به سال قبل را ۳۳درصد و درآمدهای غیرنفتی را بیش از ۵درصد اعلام کرده، در حالی که مخارج دولت نسبت به سال قبل یک‌درصد بیشتر شده است.

مؤسسه فیچ همچنین اشاره کرد که بدهی دولت عربستان تا پایان سال ۲۰۲۰ به حدود ۳۵٪ از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید و سپس تا سال ۲۰۲۰به ۴۱٪ افزایش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی می‌شود که دارایی‌های خالص عربستان سعودی به ۶۰٪ تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

این مؤسسه تأکید کرد که رکود مداوم در بودجه‌های مالی و خارجی عربستان سعودی به‌دلیل شیوع اپیدمی ویروس کرونا و کاهش قیمت نفت تسریع شده است.

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی(فیچ) سپتامبر گذشته نیز با اشاره به تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و نظامی در منطقه خلیج فارس و وخیم‌تر شدن وضعیت مالی ریاض، رتبه اعتباری عربستان را به رده پایین‌تر تنزل داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟