چرا پنجشیر به دست طالبان سقوط نکرده است؟

  • انتشار: ۱ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 119320

به دنبال تصرف کابل و تقریبا تمام ولایات افغانستان توسط طالبان و فرار اشرف غنی، امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد براساس بیان صریح قانون اساسی وی سرپرست کرسی ریاست جمهوری ست. امرالله صالح که پس از تصرف کابل توسط طالبان در پانزده آگوست ۲۰۲۱ به دره پنجشیر پناه برد اعلام کرده است هیچگاه به طالبان تسلیم نمی شود.

دره پنجشیر که در قله های رشته کوه هندوکش در شمال کابل واقع شده به محل استقرار نیروهای مقاومت علیه طالبان تبدیل شده است. تمام نیروهای ضد طالبان در این دره جمع شده اند تا علیه طالبان اقدام کنند. پنجشیر حتی در زمان حمله شوروی سابق به افغانستان در دهه ۱۹۹۰ میلادی نیز سقوط نکرد و شوروی سابق قادر به فتح آن نشد.

براساس ویدئوهایی که روز گذشته در شبکه های مجازی پخش شد جنگجویان طالبان سوار بر ده ها موتر در حالیکه با ماشین های جنگی همراهی می شوند در حال حرکت به سوی پنجشیر و ظاهرا تصرف آن می باشند.

دره پنجشیر محلی ست که امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان هم اکنون در آنجا به سر می برد. صالح قبلا اعلام کرده بود براساس بیان صریح قانون اساسی وی سرپرست کرسی ریاست جمهوری ست. امرالله صالح که پس از تصرف کابل توسط طالبان در پانزده آگوست ۲۰۲۱ به دره پنجشیر پناه برد اعلام کرده است هیچگاه به طالبان تسلیم نمی شود.

چرا پنجشیر تاکنون سقوط نکرده است؟

یکی از دلایلی که طالبان نتوانسته اند تاکنون پنجشیر را تصرف کنند موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه است که آن را به یک دژ نفوذ ناپذیر تبدیل کرده است. موقعیت حیاتی دره پنجشیر واقع در شمال کابل و رشته کوه هندوکش برای این منطقه یک امتیاز جغرافیایی محسوب می شود.

دره پنجشیر در دهه ۱۹۸۰ میلادی و در زمان حمله اتحاد جماهیر شوروی سابق مرکز مقاومت علیه ارتش سرخ بود و یک بار دیگر در دهه ۱۹۹۰ میلادی به سنگر مقاومت علیه طالبان تبدیل شد.
امرالله صالح خود متولد ولایت پنجشیر است و در همان جا آموزش دیده است. پنجشیر از آنجایی که همواره مرکز مقاومت بوده هیچ نیرویی نتوانسته آن را فتح کند.

رسانه هندوستان تایمز در گزارشی نوشت:«پنجشیر نه شوروی سابق و نه طالبان هیچ یک نتوانستند پنجشیر را فتح نمایند.»
یکی از باشندگان پنجشیر که خواست نامش فاش نشود به «ای اف پی» گفت:«ما به طالبان اجازه نمی دهیم وارد پنجشیر شود و با تمام توان و امکانات خود علیه این گروه می جنگیم.»

برخی تصاویر تایید نشده نشان می دهد پرچم های ائتلاف شمال و جبهه متحد اسلامی برای نجات افغانستان در پنجشیر برافراشته شده است و برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۱ می باشد که این اتفاق می افتد. همین طور گزارش هایی وجود دارد سربازان ارتش و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که از دست طالبان فراری هستند به درخواست احمد مسعود در حال آمدن به پنجشیر می باشند.
عزت الله مهرداد، خبرنگار واشنگتن پست، در تویتی نوشت امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان، احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود و بسم الله محمدی وزیر دفاع پیشین افغانستان یک هسته مقاومت علیه طالبان را در پنجشیر ایجاد کرده اند.

آیا صالح از پنجشیر با طالبان می جنگد؟

پس از حمله یازده سپتامبر ۲۰۰۱، صالح که در آن زمان بخشی از جبهه مقاومت علیه طالبان بود به یک ذخیره کلیدی برای سی آی ای تبدیل شد. این ارتباط با سی آی ای امریکا سبب شد صالح در سال ۲۰۰۴ میلادی به سمت ریاست امنیت ملی افغانستان برسد. گفته می شود صالح به عنوان رئیس امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری کرزی توانست شبکه گسترده ای از مخبران و جاسوسان را در درون شورشیان طالب در مرز پاکستان گردآوری کند و به کمک جاسوسان پشتو زبان رهبران طالبان را ردیابی نماید. براساس اطلاعاتی استخباراتی که صالح در آن زمان جمع آوری کرد مشخص شد ارتش پاکستان همچنان از طالبان حمایت می کند. مسیر کاری و درخشش صالح اما عاری از چالش و لغزش های عمده نبوده است.

در سال ۲۰۱۰ میلادی و به دنبال حمله بر کنفرانس صلح کابل، صالح از سمتش کنار گذاشته شد. از آن زمان به بعد صالح وارد بیایان خشن سیاست شد و از طریق تویتر علیه اسلام آباد و طالبان نوشت و به طور روزانه تویت هایی علیه طالبان و پاکستان که دشمنان دیرینه برای او محسوب می شدند را ادامه داد.

صالح اما در سال ۲۰۱۸، دست در دست اشرف غنی گذاشت و به وزارت امور داخله رسید و در ادامه به عنوان معاون اول به تیکت انتخاباتی محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان پیوست.

همزمان با مطرح شدن خروج امریکا از افغانستان موجی از حملات علیه شخصیت های سیاسی کلان افغانستان توسط طالبان به راه افتاد و صالح نیز از این قاعده مستثنی نبود: صالح از یکی از این حملات وحشتناک در کابل جان سالم به در برد: در سپتامبر گذشته کاروان موترهای او هدف یک انفجار مهیب در کابل قرار گرفت که ده کشته برجای گذاشت. صالح اما چند ساعت بعد از حمله با انتشار ویدئویی و در حالی که دست چپش باندپیچی شده بود نشان داد زنده است. او در این ویدئو گفت:«ما جنگ مان را ادامه می دهیم.»

منبع

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. صلح دوست
    (۱۳ سنبله ۱۴۰۰)

    امیدوارم احمد مسعود ونیروهای مقاومت مردمی یک هفته ای مقاومت کنند تا جامعه ی جهانی صدای مردم افغانستان را بشنوند و کمک کنند تا مردم افغانستان از دست این گروه تروریست و جلّاد رهایی یابند گروهی که از همان اوِّل بر پایه ی دروغ آمده اند و امروز هم دروغشان آشکار شد که گفته بودند تشکیل دولت خواهند داد ولی به تأویق انداختند. اگر هر کشوری بخواهد از روی منافع خود به این
    گروه وحشی و جنایتکار با آنها همکاری و یا از آنها حمایت کند به ملّت ۴۰ میلیونی افغانستان خیانت کردن و در رنج و درد ومصیبت وبدبختی مردم این کشور سهیم خواهند بود . مرگ بر گروه ظالم و بیسواد طالبان و مرگ بر حامیان آنها که از حقوق بشر وانسانیّت بویی نبرده اند
    خدایا سرکردگان این گروه وحشی را در همان دره پنجشیر نابودشان کن و آنجا را به جهنِّمی برای این گروه جنایت پیشه قرار بده الهی امین و منالله توفیق.

نظر شما چیست؟