چرا ملا یعقوب را می‌خواهند حذف کنند؟؟

  • انتشار: ۷ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 130698

گفته میشود که ملا یعقوب، هدف حمله انتحاری قرار گرفته ولی جان سالم به در برده است.

طالبان جنوب (قندهار-هلمند) که مورد حمایت پشتونهای پاکستان(کویته) کوبته هستند، در چند ماه اخیر به شدت در موضع ضعف قرار گرفته اند.

شاخص ترین چهره‌ های نظامی این جناح طالبان، فیوم ذاکر و ابراهیم صدر بودند که هر دو، علیرغم داشتن سمت معاونت در وزارت دفاع و داخله، عملا به حاشیه برده شده اند.

از آن طرف، شبکه حقانی که از سوی پنجابی های پاکستان() حمایت میشود، روز به روز در حال قدرت گیری است و از ظواهر امر، اینگونه پیداست که آمریکا نیز در شرایط فعلی، منافع خود را در قدرتمندتر شدن این شبکه می‌بیند.

نزاع غلجایی-درانی در شرایط فعلی، به نزاعی بر سر ساختار حکومت (خلافت یا امارت) در میان طالبان بدل شده و این مشکل، علاوه بر بحران عدم مشروعیت داخلی و بین المللی اداره کابل، در حال فشردن گریبان طالبان است.

لوی جرگه یا هر اجتماع دیگری که با نام کمیته صلح (یا هر اسم دیگر) توسط طالبان در حال مقدمه چینی برگزاری است، فی‌الواقع، تلاش شبکه حقانی برای مهیا ساختن زمینه های برچیدن امارت و تثبیت خلافت است و در شرایطی که زنده بودن ملاهبه الله در هاله ای از ابهام است، ملا یعقوب که فرزند امیر اول طالبان است، از مهمترین موانع این دگردیسی شمرده میشود.

در مورد سیستم خلافت مورد نظر شبکه حقانی، نکات ظریفی وجود دارد که شاید در آینده در مورد آن بنویسم.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟