چرایی تقلیل دادن فرهنگ غنی شیعه و هزاره!

  • انتشار: ۲ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 113330

همین چند روز قبل عده‌ای معلوم الحال با استفاده از احساسات پاک مردم ما تحت عنوان سالروز فرهنگ هزاره از چند تا کولاه، چادر، دمبوره و تعدادی لباسهای عجیب و غریب که برخی آن بیش از ما به کوچی‌ها تعلق داشت، تجلیل نمودند.

تنها چیزی که در این وسط وجود نداشت اندیشه‌های بزرگان هزاره به معنای عام آن بود. اندیشه‌هایی که بن مایه و ریشه‌های هویت این مردم را شکل می‌دهند.

چرا این طائفه و جریان، از بزرگان این مردم و اندیشه‌هایشان تحت عنوان فرهنگ هزاره تجلیل نمی‌کنند و نا امید شدند و از آنها دارند فاصله می‌گیرند؛ حتی از شهید مزاری؟ شهید مزاری که تا همین اواخر این‌ها از عکس و نامش بهره‌برداری می‌نمودند و زیر عکسش هر از چندگاهی دمبوره چاق نموده می‌نواختند.

اگر دقت نماییم در خواهیم یافت که این جریان نفاق همواره در پی به زیر کشیدن بزرگان هزاره از حلقه‌های مبارزاتی کلان بین‌الملی، منطقوی و کشوری بودند و می‌خواستند آن‌ها را به حد آکولهای یک قشر تقلیل بدهند تا به اهداف خود و بادارانشان برسند. اما به مرور زمان دستانشان خالی و متوجه شدند که شخصیت‌های بزرگ این مردم قابل به زیر کشیده شدن نیستند؛ لذا مجبور شدند چند روزی خودشان را با تعدادی ابزار و نمادهای ظاهری سر گرم نگهدارند.

اگر آگاهان دانشگاهی و حوزوی این مردم جدی تر و منسجمتر عمل نمایند، همان چندتا نماد تهی از بن مایه و اندیشه، هم دردشان را دوا نخواهد نمود.

پس لطفا فرهنگ شیعه و هزاره را به ابتذال نکشانیم، از بن مایه تهی نسازیم و با درماندگان هم صدا نشویم.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟