پیروزی قاطع ویکتور اوربان در انتخابات پارلمانی مجارستان

  • انتشار: ۱۵ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 129245

حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین ظاهرا در هفته‌های اخیر منجر به دگرگونی در کمپین انتخاباتی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان شده و او را وادار به اتخاذ مواضع “نامطلوب” با هدف توضیح روابط تجاری نزدیکش برای بالغ بر یک دهه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه کرد.

در پی برگزاری انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در مجارستان، ویکتور اوربان چهارمین پیروزی قاطع انتخاباتی متوالی خود را تجربه کرد و رای‌دهندگان نگرانی‌های مطرح شده از بابت روابط نزدیک بوداپست با مسکو را رد کردند.

اوربان توانست یک کمپین موفق را با هدف قانع ساختن پایگاه رای‌دهنده‌های حامی حزبش موسوم به حزب “فیدس” از این بابت که ائتلاف شش حزبی مخالفانش متعلق به پیتر مارکی-زای، رقیب او، با طرح وعده ترمیم روابط با اتحادیه اروپا ممکن است کشور را وارد جنگ کند، اجرا کند؛ در حالی که این مخالفان این اتهام را رد کردند.

اوربان ۵۸ ساله، در پی اعلام پیروزی‌اش در انتخابات روز یکشنبه و در حالی که توسط اعضای ارشد حزبش احاطه شده بود گفت، این پیروزی در حالی که بعید به نظر می‌رسید، حاصل شد.

او بیان کرد: ما به چنان پیروزی بزرگی دست یافتیم که حتی از ماه هم دیده می‌شود. ما از حاکمیت و آزادی مجارستان دفاع کرده‌ایم.

نتایج اولیه انتخابات با شمارش حدود ۹۸ درصد آرای مربوط به فهرست ملی احزاب نشان داد که حزب فیدس به رهبری اوربان با کسب ۵۳.۱ درصد آرا در مقابل ۳۵ درصد رای کسب شده از سوی ائتلاف اپوزیسیون متعلق به مارکی-زای، پیشتاز است. حزب فیدس همچنین در ۸۸ حوزه از ۱۰۶ حوزه انتخابیه تک نماینده پیروز شد.

دفتر ملی انتخابات مجارستان بر اساس نتایج اولیه مربوط به این انتخابات، اعلام کرد که حزب فیدس ۱۳۵ کرسی معادل یک اکثریت دو سومی را کسب خواهد کرد، در حالی که ائتلاف مخالفان وی ۵۶ کرسی خواهد داشت. یک حزب راست افراطی در مجارستان به نام حزب “میهن ما” نیز با کسب هفت کرسی به پارلمان راه خواهد یافت.

این پیروزی بی دردسر اوربان می‌تواند او را در اجرای دستور کار سیاسی جسور کند، در حالی که به گفته منتقدان این دستور کار او به منزله براندازی هنجارهای دموکراتیک، آزادی رسانه‌ها و حقوق اقلیت‌هاست.

مارکی-زای ۴۹ ساله، با قبول شکستش گفت که پیروزی حزب فیدس به دلیل آنچه که او ماشین تبلیغاتی گسترده آن، شامل تسلط بر رسانه‌ها خواند بوده است.

او خاطر نشان کرد: من نمی‌خواهم ناخرسندی و تاسفم را پنهان کنم. ما می‌دانستیم که این رقابت یک زمین بازی ناهموار است. می‌پذیریم که حزب فیدس اکثریت بزرگی از آرا را کسب کرده است. اما ما همچنان دموکراتیک و آزاد بودن این انتخابات را به چالش می‌کشیم.

سازمان امنیت و همکاری اروپا یک هیات ناظر انتخاباتی تمام عیار را برای نظارت بر این انتخابات اعزام کرد و این دومین باری بود که این سازمان دست به چنین تلاشی در یک کشور عضو اتحادیه اروپا زد.

اوربان یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رهبری را در اروپا تجربه کرده و به عنوان حامی سرسخت سیاست‌های ضد مهاجرتی و مخالف تحریمهای شدید حوزه انرژی علیه مسکو ظاهر شده است.

منتقدان می‌گویند که او با بازنگری در قانون اساسی مجارستان، در کنترل گرفتن اکثریت رسانه‌ها و تغییر قوانین انتخاباتی، و همچنین انتصاب وفاداران به خودش در پست‌های کلیدی دولتی و اعطا کردن قراردادهای دولتی پرسود به بازرگانان نزدیک به حزب فیدس به دنبال تحکیم یک حکومت تک حزبی بوده است.

این منتقدان همچنین می‌گویند که درک عمومی مجارستانی‌ها از جنگ اوکراین تحت تأثیر رسانه‌های تحت کنترل دولت این کشور بوده است. در حالی که اوربان این اتهام را مطرح کرد که یک دولت تحت رهبری مخالفان از تحریم‌های حوزه گاز علیه روسیه حمایت می‌کند و مجارستان را با ارسال سلاح به اوکراین در معرض خطر قرار می‌دهد.

اوربان حمله روسیه را که کرملین آن را با لفظ “عملیات نظامی ویژه” توصیف می‌کند، محکوم کرده است و هیچ‌یک از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را با وجود اعلام مخالفتش با آنها وتو نکرده اما او هرگونه حمل و نقل اسلحه به اوکراین از طریق خاک مجارستان را ممنوع کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟