گروه بین‌المللی بحران:

پول های بلوکه شده افغانستان به صورت تدریجی آزاد شود

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 124852

گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود پیشنهاد کرده‌است که آمریکا به صورت تدریجی دارایی‌ مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند.

این گروه مطالعاتی در گزارشی تحت عنوان «فراتر از کمک‌های اضطراری؛ پیشگیری از فاجعه انسانی در افغانستان» گفته‌است که امریکا و متحدانش باید راه‌هایی برای تزریق نقدینگی به بازارهای ارز افغانستان پیدا کنند.

در این گزارش آمده‌است که واشنگتن به بازگرداندن تدریجی ذخایر مسدود شده بانک مرکزی افغانستان چراغ سبز نشان بدهد و یک قسط آن را به صورت آزمایشی برای نظارت بر اثرات ناخواسته آزاد ‌کند.

به گفته گروه بین‌المللی بحران، این کار به بانک مرکزی افغانستان اجازه می‌دهد تا ارزش افغانی – پول ملی کشور را تنظیم کند و حراج‌های دالر را مانند دولت پیشین اجرا کند.

این گروه گفته‌است که اگر دولت بایدن آمادگی انجام این کار را نداشته باشد، مبادلات ارزی زیر نظارت بانک جهانی یا یک نهاد سازمان ملل را به عنوان یک راه حل موقتی در نظر بگیرد.

گروه بین‌المللی بحران گفته‌است که تحریم‌های اقتصادی آسیب پذیرترین افغان‌ها را متضرر خواهد کرد و به اعتبار کشورهای غربی لطمه خواهد زد که در حال حاضر با عقب‌نشینی آشفته لکه‌دار شده است.

در این گزارش آمده که کمک‌های اضطراری کافی نیست، برای جلوگیری از شکست دولت و گرسنگی جمعی کشورهایی که با طالبان جنگیدند باید تصمیم بگیرند.

گفتنی است که پس از تسلط طالبان، حدود ۱۰ میلیارد دالر منابع ارزی افغانستان توسط آمریکا بلوکه شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟