وزیر خارجه طالبان: امریکا حریم هوایی افغانستان را نقض نکند

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132821

سرپرست وزارت خارجه طالبان از امریکا خواست به توافقنامه دوحه پایبند بماند و دیگر حریم هوایی افغانستان را نقض نکند.

امیرخان متقی در نشست خبری در کابل گفت که این موضوع را از راه دیپلوماسی دنبال می‌کند و از جهان نیز خواست که بر امریکا فشار بیاورد که حریم هوایی افغانستان نقض نشود.

وزیر خارجه طالبان در مورد نگرانی‌ها از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان گفت که در یک سال گذشته هیچ گروهی نتوانسته از خاک افغانستان برضد کشورهای دیگر استفاده کند.

امیرخان متقی در این نشست خبر مدعی شد، در حالی که در بیست سال گذشته بیش از ۵۰ کشور نتوانستند داعش را در افغانستان شکست دهند، اما طالبان این گروه را شکست داده و داعش در افغانستان هیچ قلمروی در اختیار ندارد.

او افزود که طالبان نه تنها روابط با این گروه‌ها قطع کرده بلکه در برابر گروه‌های خارجی مبارزه کرده و قربانی داده است.

آقای متقی همچین گفت که جهان باید عملکرد حکومت طالبان را ببیند.

وزیر خارجه طالبان در حالی از نقض حریم هوایی افغانستان توسط امریکا سخن می‌گوید که در ماه‌های اخیر گشت‌زنی پهپادهای امریکایی در آسمان شهرهای مختلف افغانستان افزایش یافته است.
در اوایل ماه اگست، هواپیمای بدون سرنشین امریکا ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده را در قلب کابل از بین برد.

به دنبال کشته شدن ظواهری، نگرانی‌ها مبنی بر حضور گروه‌های تروریستی و رابطه آن با طالبان بیشتر شد.

اما وزیر خارجه طالبان گفت که تاکنون امریکا در مورد کشته شدن الظواهری سندی ارایه نکرده و تحقیقات این گروه نیز تکمیل نشده است.

گروه طالبان پیشتر گفته بود که جسد رهبر القاعده را پیدا نتوانسته‌اند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تاکید کرد با انکه امریکا در توافقنامه دوحه تعهد کرده بود که در آبادی افغانستان سهم می‌گیرد اما او افزود که امریکا نه تنها سهمی در بازسازی افغانستان نگرفت بلکه طالبان تحریم کرد.

وزیر خارجه طالبان خطاب به امریکا گفت که “فشارهای ناکام” بیست سال گذشته نتیجه نمی‌دهد و واشنگتن باید با این گروه روابط سیاسی و اقتصادی برقرار کند.

وزیر خارجه طالبان در مورد به رسمیت شاختن حکومت طالبان هم گفت که با آنکه این گروه به رسمیت شناخته نشده است، اما سفرهای مقامات طالبان به خارجه از افغانستان رسمی بوده است. امیرخان متقی در نشست خبری افزود که ما به کنفرانس اسلامی در اسلام‌آباد، نشست انتالیا، نشست فارمت مسکو و چین به طور رسمی دعوت شدیم.

مقتی هرچند از کشوری خاصی نام نبرد، اما گفت که این گروه در جهان حامیانی دارند که به گفته او اگر «ضرری» متوجه طالبان شود، کشورهای حامی این گروه صدای خود را بلند خواهند کرد.

او افزود که طالبان دیپلوماسی خوبی با اکثر کشورها داشته و مشکلات افغانستان با کشورهای منطقه حل شده است. با این حال، او افزود که از کشورهای که در بیست سال گذشته با این گروه در جنگ بوده، انتظاری ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟