واکنش گسترده سیاسیون افغانستان به تیرباران طنزپرداز قندهاری توسط طالبان

  • انتشار: ۶ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2گوناگون
  • شناسه مطلب: 117547

انتشار ویدئویی از اهانت افراد گروه طالبان به «نظر محمد»، مشهور به خاشه جوان،‌ طنزپرداز مشهور ولایت قندهار با واکنش‌های گسترده مقامات دولتی، سیاسیون و مردم روبرو شده است.

افراد طالبان،‌ هفته گذشته «خاشه جوان»، یکی از طنز پردازهای مشهور قندهاری را از خانه‌اش بیرون و سپس تیرباران کردند. اخیرا ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که افراد طالبان به «خاشه جوان» سیلی می‌زنند و به او اهانت می‌کنند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در واکنش به تیرباران شدن نظر محمد خاشه نوشته است: «ویدئوی لحظات قبل از اعدام صحرایی خاشه جوان قندهاری نشان می‌دهد که طالب نه به شریعت پابند است ، نه محکمه دارد، نه قانون و نه انسانیت این گروه جاهل و وحشت آفرین است.»

صالح افزوده است: «این ویدئو یک بار دیگر باعث می‌شود که همه‌ ما بیشتر و مستحکم‌تر از گذشته در برابر جهل و وحشت که هدفش بربادی داشته‌های مادی و معنوی افغانستان است بسیج و متحد شویم.»

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: «سیلی بر صورت نظر محمد خاشه، سیلی بر صورت تمام مردم افغانستان و توهین به انسانیت و کرامت انسانی است، سیلی دژخیم عبوس جور و جهل و جمود بر چهره خندان عدالت و دانایی و هنر است.»

دانش گفت: «تیرباران خاشه یک بار دیگر ماهیت ددمنشانه دشمنان این سرزمین و دشمنی آنان را با فرهنگ و هنر و آزادی و آزادگی به نمایش گذاشت.»

شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس جمهور نیز گفته است: «سیلی به صورت خاشه پیام هشدار به همه است، اگر مقاومت نکنیم این سیلی به صورت همه اصابت خواهد کرد همه حقارت و اسارت را تجربه خواهیم کرد شاید آن وقت در فضای حاکمیت تک صدایی، کسی برای ما مرثیه هم خوانده نتواند دست‌های اشغالگر باید از این وطن کوتاه شود مقاومت تنها گزینه است.»

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی نیز اظهار داشت: «کسی که ادعای پادشاهی تمام افغانستان را می‌کند چرا از یک کمدین (طنزپرداز) افغان مثل جوانی چون خاشه ترس داشته باشد و او را بی‌گناه به شکل رحمانه شهید کند؟ این رفتار بزدل بودن و قاتلان اجرتی طالبان را به خوبی ثبوت می‌کند.»

نبیل خطاب به طالبان افزود: «طالب جان تو نزد خود بزرگ میشی اما در نزد خدا و مردم افغانستان بزرگ شده نمی‌توانی! اگر رفتار شما اسلامی و تمام عمل‌تان جهاد است چرا اینقدر ذلیل و بزدل هستید؟ چرا خاشه دلاور امروز در قلب هزاران انسان افغان جای می‌گیرد؟»

سید آقا فاضل سنچارکی، معیین پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز گفت : «نمی دانم درباره کسانی که تو را توهین کنان و سیلی زنان به رگبار بستند چه بگویم.»

گفتنی است که هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی نیز به کشته خاشه واکنش نشان داده و آن را عملی بزدلانه و خارج از کرامت انسانی خوانده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟