نگرانی هند از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان

  • انتشار: ۱۵ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 126074

مقامات هندی از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که بحران‌های سیاسی و اقتصادی باعث شده تهدید قاچاق مواد مخدر از افغانستان بیشتر شود.

اس‌ان پرادان؛ رییس اداره مبارزه با مواد مخدر هند در گفتگو با نشریه نیکی آسیا گفته است که دولت هند نگران است که تسلط طالبان بر افغانستان تجارت غیرقانونی مواد مخدر به هند را افزایش دهد. 

رییس اداره مبارزه با مواد مخدر هند افزوده است: «[طالبان] در ابتدا برخی اظهارات را در مورد ممنوعیت قاچاق مواد مخدر بیان کردند. [اما] به نظر نمی‌رسد که چنین باشد و به نظر نمی‌رسد ممکن باشد.»

پرادان با توجه به آمار رسمی معتادان در هند گفته است که هند به دلیل داشتن ۷ میلیون معتاد بازار بزرگی برای تقاضای مواد مخدر افغانستان است که بیشتر از طریق پاکستان وارد هند می‌شود. 

به گفته او، با توجه به بحران اقتصادی و کاهش کمک‌های خارجی، به نظر می‌رسد افغان‎ها بیش از هر زمان دیگر به تجارت مواد مخدر وابسته شوند. او افزوده است: «تطبیق آنچه که گفته‌اند برای طالبان بسیار دشوار خواهد بود.»

به گفته او «مواد مخدر شیشه که تولید آن در افغانستان گسترش یافته است، همپا با هیروئین توسط گروه‌های جنایتکار در پاکستان از طریق زمین و دریا به هند، سریلانکا و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا قاچاق می‌شود.» 

رییس اداره مبارزه با مواد مخدر هند همچنین گفته است که قاچاق مواد مخدر تحت حاکمیت طالبان در حال رونق است. به گفته او، گزارش‌های متعددی از افزایش کشت خشخاش در زمستان امسال منتشر شده است، در حالی که تصاویر شرکت تحلیل ماهواره ای آلسیس هولدینگ به نظر می‌رسد که تولید مت آمفتامین در حال گسترش است.

پرادان در ادامه گفته‌است که از زمان به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه آگوست، چندین کشف بزرگ مواد مخدر در هند و اطراف آن صورت گرفته است. به گفته او، حدود ۳ تن هروئین افغانستان در ماه سپتامبر در بندر موندرا در ایالت غربی گجرات را توقیف کرده است که بزرگ‌ترین محموله ضبط شده در تاریخ این کشور توصیف شده است. 

با این حال، کارشناسان نیز می‌گویند که تولید و قاچاق مواد مخدر در طی سال‌های گذشته از منابع مالی مهم طالبان بوده است و این گروه هنوز هم از این طریق پول هنگفتی به دست می‎آورد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟