سرپرست وزارت معادن طالبان:

مقامات ترکمنستان برای مذاکره درباره پروژه تاپی به کابل می آیند

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 128524

سرپرست وزارت معادن دولت طالبان اعلام کرد که مقامات ترکمنستان امروز برای مذاکره در جهت ساخت خط لوله گاز تاپی به کابل سفر می‌کنند.

شهاب الدین دلاور گفت: افغانستان برای اجرای پروژه تاپی آمادگی کامل دارد و هیچ مانعی از طرف افغانستان وجود ندارد، ما تمام تلاش خود را برای از سرگیری کار در آینده نزدیک انجام خواهیم داد.

دلاور گفت: قبلا یک مسئله امنیتی وجود داشت، اما اکنون امنیت در افغانستان کاملا تامین شده است و شرکای تاپی از این موضوع آگاه هستند.

 پیشبینی می‌شود هزینه پروژه تاپی بین ۹ تا ۱۰ میلیارد دالر باشد. این پروژه بزرگ منطقه‌ای توسط شرکت خط لوله تاپی ساخته و مدیریت می‌شود.

این خط لوله سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از گالکینیش ترکمنستان، دومین میدان گازی بزرگ جهان، به شهر فضیلکا هند، نزدیک مرز با پاکستان منتقل کند. بخش افغانستان خط لوله گاز تاپی از مرز شمال غربی با ترکمنستان به سمت جنوب از شهر هرات در غرب کشور تا قندهار در نزدیکی مرز با پاکستان امتداد خواهد داشت.

اخیرا بانک توسعه آسیا اعلام کرد تا زمانی که حکومت طالبان در افغانستان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشود، روی پروژه تاپی کار نخواهد کرد.  

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟