مشکلات فیس بوکی زنان افغانی

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 7288

افغان پیپر نوشت:

شماری از زنان کاربر شبکه های اجتماعی در افغانستان شکایت دارند که از سوی کاربران مرد مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و این امر آنان را وا می دارد که حتی در دنیای مجازی با هویت مستعار حضور داشته باشند.

بر اساس آماری که وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان ارایه می کند، در کل حدود یک میلیون کاربر شبکه های اجتماعی در افغانستان وجود دارد که از آن جمله ۷۰۰ هزار نفر کاربر فیسبوک است.

در این میان شماری از زنان قانون گذار، خبرنگار، فعال مدنی و حتا برخی کارمندان دولت با نام و نمایه شخصی خود در فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی ظاهر شده اند، هرچند آنان نیز سهم خود را از آزار و اذیت کاربران مرد دارند.

فرحناز فروتن بانوی خبرنگار افغانستان یکی از کاربرانی است که در کابل زیسته و حضور بسیار فعال در فیسبوک دارد. فروتن به صدای آمریکا گفت که در فیسبوک مورد تاخت و تاز قرار گرفته و حتی به گفته وی شماری از افراد ناشناس از آنجایی که با فرهنگ شبکه های اجتماعی نا آشنا اند، از نام و نشانی وی حساب هایی در فیسبوک درست کرده اند.

مشکل اینجا است که اگر یک کاربر شبکه های اجتماعی در افغانستان صرف نظر از اینکه مرد است یا زن در صورت اذیت شدن از سوی کاربر دیگر به کجا عارض شود و چه کند؟

ایمل مرجان معاون تکنولوژی وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان نیز به این منبع گفت که کاربران فیسبوک در آن کشور در صورتی که حریم شخصی شان نقض شده باشد یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته باشند، می توانند به وزارت مخابرات شکایت کنند.

آقای مرجان گفت که فیسبوک در افغانستان خدمات محلی ندارد اما وزارت مخابرات بر اساس تعاملی که با فیسبوک دارد، شکایت های کاربران را پس از بررسی به شبکه مرکزی فیسبوک می فرستد تا به آن رسیدگی شود.

شماری از کاربران شبکه های اجتماعی استدلال می کنند که بیشتر کاربران به خاطر زن بودن مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

هویت مستعار در دنیای مجازی

شماری از زنان کاربر شبکه های اجتماعی در افغانستان با نام و نشانی مستعار حساب داشته و با نام مرد و نمایه طبیعت یا یک شخصیت مشهور حضور می یابند.
لینا روزبه حیدری، خبرنگار تلویزیون آشنا صدای آمریکا و یکی از زنان فعال افغانستان در شبکه های اجتماعی می گوید که جامعه مرد سالار افغانستان نشر نام و تصویر زن را به مثابه پا گذاشتن آنان فراتر از محدودۀ اخلاقی پنداشته و آن را اهانت و هتک حرمت خانواده می پندارد.

خانم حیدری به این باور است که هویت زن در جامعه افغانستان با اعتبار مرد گره خورده است و به محض گشایش حساب در شبکه های اجتماعی، نگرانی یک زن یا دختر افغانستان خدشه دار شدن اعتبار و نام خانواده وی است. از اینرو به باور او اکثر زنان و دختران ترجیح می دهند که از نام و نمایه مستعار کار بگیرند.

مهریه دختر افغانستان است که تحصیلات عالی هم دارد اما با نام پسرش و نمایه یک منظره طبیعی حساب فیسبوک اش را درست کرده است. او با اطمینان می گوید که اگر با نام و عکس شخصی حساب اش را ترتیب دهد، هم با آزار و اذیت کاربران مرد و هم با اعتراض شدید نه تنها اعضای خانواده بلکه بستگان دور و نزدیک اش مواجه خواهد شد.

اکثر زنان فعال در شبکه های اجتماعی می گویند که بیشتر مخاطبان آنان مردان اند، تخمینی که با آمار و ارقام ارایه شده از سوی وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی افغانستان نیز مطابقت دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟