مسئولیت اصلی کُشتار شیعیان و هزاره ها متوجه کیست؟

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 122198

قبل از آمدن طالبان، مسئول حکومت اشرف غنی و متهم طالبان بودند، حالا مسئول طالبان و متهم داعش شده یک روز شاید فرا برسد که داعش مسئول و کدام گروه دیگری متهم شود، آنچه که واضح است اینکه همه اجزاء یک پروژه اند که گاهی جابجا می شوند.
شاید بهتر باشد قبل از آنکه ما دنبال متهم قضیه باشیم مسئول اصلی این نسل کشی هارا بشناسیم که چه کسی باید در قبال این حوادث به مردم افغانستان پاسخگو باشد.

بنظر می رسد مسئولیت اصلی فاجعه امروز در کندز و فجایع دیگر که قطعا در روزهای بعد اتفاق می افتد متوجه آمریکائیهاست،
بدلیل آنکه آمریکائیها ّبا معامله پنهانی باطالبان حد اقل سی و پنج گروه از گروه های تروریستی خطرناک را در پوشش طالب در افغانستان یکباره رها کردند و ملت افغانستان را غافلگیرانه قربانی توافق ننگین خود با طالبان ساختند.
به همین دلیل در ابتدا آمریکائیها باید در قبال چنین فجایع تروریستی به مردم افغانستان و سازمان های بین المللی و حقوق بشری پاسخگو باشند.
و از سازمان های مدعی حقوق بشری می خواهیم در قبال این قتل عام های هدف مند که یک قوم و مذهب خاص هدف قرار می گیرند بیش از این سکوت نکنند و به مسئولیت انسانی و بشری خویش بپردازند.

بعد از آمریکائیها مسئولیت متوجه طالبان است که مدعی حکومتداری در کشور اند هر انتحار و انفجار در هر ولایت صورت بگیرد طالبان باید به مردم پاسخگو باشند و اگر طالبان هم مثل حکومت اشرف غنی توانایی پاسخگویی را نداشته باشند و از پاسخگویی شانه خالی کنند.

چنانچه حکومت اشرف غنی بجای پاسخگویی و تامین امنیت همیشه طالبان را عامل حملات انتحاری معرفی می کردند و در مدت هفت سال به هیچ یک از مسئولیت های حکومتداری خود در قبال ملت عمل نکردند

حالا طالبان روش آنهارا در پیش بگیرند و هر روز داعش را بعنوان متهم معرفی کنند و به آن بسنده کنند، در این صورت بهتر است طالبان ادعای حکومتداری را نداشته باشند و یقینا آنان هم در زمان نه چندان دور سرنوشت حکومت اشرف غنی را پیش رو خواهند داشت.

شریفی غزنوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟