مرز میان اسلام ناب و کفار

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 125187

ملا امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، یکی از رهبران امارت اسلامی که سعی دارد از طالبان یک چهره کمتر خشن، بی عاطفه و افراطی را با اعلامیه ها و حرفهای گاهی مضحک و دور از تعامل سیاسی، نشان بدهد، این بار با صراحت و با ناله و زاری از جهاد علیه امریکا، این شیطان بزرگ، اظهار ندامت میکند و بگفته خودشان استغفار میطلبد.
او طوریکه قبلآ گفته بودم، چهره “متمدن” این مردان هم جنس، همرنگ و هم بو، با لباس و دستار و هیکل های چاق، با شکم های بزرگ و برآمده، که این تصور را خلق میکنند که آنها شب و روز گوشت و پلو و چلو خورده اند وآنگار که کاپی همدیگر اند، در گفتار اندکی با دیگر رهبران بیسواد سیاسی متفاوت است.
ولی اینبار ملا متقی هم اسلام و شریعت و هم غرور “زه پختون یوم” را زیر پا نموده. دیده شود که برادر ناتنی او سراج الدین حقانی تا چه وقت او را تحمل خواهد کرد. به هر صورت مصاحبه امروز او با خبرگزاری آشویوتدپرس ( خبرگزاری امریکا) و ناله و تضرع او در برابر امریکا برای پایان تحریمها و آزاد ساختن زخیره بانکی افغانستان خیلی شباهت به توبه کردن از کار زشت و نافهمی که یک کودک انجام میدهد، دارد. ملا متقی دست بسوی امریکا دراز میکند و میگوید : “شما یک ملت عالی و بزرگ هستید و باید صبر کافی و قلب بزرگی داشته باشید تا بر اساس قوانین بین‌المللی در مورد افغانستان سیاست‌گذاری کنید و به اختلافات” پایان داده شود.
دو دقیقه بعد در همین مصاحبه ملا متقی یادش میره که چه گفته، تکرار میکند : ” “تحریم‌ها علیه افغانستان هیچ سودی نخواهد داشت.” این یک واقعیت است. تحریم های که امریکا علیه کشورهایی که یاغی اند یعنی زیر بار امریکا نمیروند، و گاهی تحریم ها را تا سرحد جنگ (سوریه و عراق) پیش میبرد هیچ ضرری به حاکمان و رهبران دولتی این کشورها وارد نمیکند. در دهه ۱۹۹۰ زمانیکه مردم عراق در نتیجه تحریم های سنگین علیه عراق دست دسته از گرسنگی جان میدادند، صدام حسین، دیکتاتور عراق، هر سال یک قصر افسانوی جدیدی میساخت.
نه، من فکر نمیکنم تراژدی کنونی افغانستان، گرسنگی میلیونها انسان، نبودن دستگاه های دولتی و حکومتی که به آنها برسند، که مورد اعتماد جامعه جهانی و سازمان ملل باشند تا کمکهای بین المللی را بطور عادلانه و شفاف به مردم محتاج و گرسنه برسانند. این تحریم ها، که کمکهای قابل توجه کشورهای غربی، بیش از یک میلیارد یورو تنها از طرف اتحادیه اروپا مستقیمآ به مردم تا حدی کمی به مردم یاری میرساند، ولی قربانی سیاست های تحریم همیشه مردم بوده نه قدرت های حاکم.
ملا متقی میخواهد که بر اساس قوانین بین المللی امریکا با افغانستان “سیاست گذاری کند”. آیا او میداند که منشور سازمان ملل که دولتهای عضو تعهد کرده اند تا آنرا احترام گذا شته و اجرا کنند، بخش مهمی از قوانین بین المللی میباشد و اعلامیه جهانی حقوق بشر بخشی از منشور سازمان ملل است ؟

دکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟