قدس کجا است؟

  • انتشار: ۱۱ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 130050
قدس

برخی‌ها در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به اعلام همبستگی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با فلسطینیان نوشته‌اند که ” قدس چیست؟”
قدس، یعنی هر آن‌جایی که درد و رنج و غم و ستم باشد. چنین جایی برای تمام وجدان‌های آزاده یک مکان مقدس است. مقدس بدین معنا که باید در کنار ستمدیدگان آن‌جا ایستاد و از حقوق مردمان آن دفاع کرد. فرق نمی‌کند آن‌جا کابل باشد یا بیت‌المقدس.
من واقعا نمی‌توانم باور کنم که چگونه کسانی که سنگ دفاع از عدالت اجتماعی و برابری و آزادی را به سینه می‌کوبند، در عین حال نسبت به قدس اظهار بی‌تفاوتی می‌‌کنند.
بی‌تفاوتی در برابر قدس، نماد انحطاط اخلاقی ما است. اخلاق، یعنی نوع دوستی.
آن‌هایی که می‌گویند نباید با قدس اعلام همبستگی و همدردی کرد چون آمریکا و اسرائیل می‌رنجند، در واقع می‌خواهند بگویند در برابر زور نباید ایستاد. یا به تعبیری: الحق لمن غلب. نوع دیگری از تئوری تغلب.
اگر اساس را بر تئوری تغلب بگذاریم، در طالب نیز نباید ایستاد؛ چون قدرت غالب در کشور است. چنین استدلالی ادعاهای ضدطالبانی آن‌ها را نیز با چالش مواجه می‌کند.
برخی هم می‌گویند که قدس ما بلخ و پنجشیر و بامیان است. بله که این‌جای‌ها نیز به معنای که ذکر کردم قدس‌اند، اما اعلام همبستگی با فلسطینیان نه تنها با این ادعا ناسازگاری ندارد، بلکه تقویتش نیز می‌کند.
عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟