قتل عام افراد ملکی توسط تالبان در یکاولنگ نسل کشی تمام عیار بود

  • انتشار: ۱۹ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 126200

جنایت هولناک تالبان در یکاولنگ که شامل جرایم بین المللی میشود و نزدیک به ۳۰۰ نفر افراد ملکی روستایی را به شکل فجیعی قتل عام کردند فراموش نخواهد شد. تالبان باید در مقابل این جنایات به مردم افغانستان و در یک محکمه بین المللی پاسخ بدهند.
این قتل عام در روز ۱۹ جدی ۱۳۷۹ مطابق ۸ جنوری سال ۲۰۰۰ میلادی در قریه های دره علی،آخوندان، رشک، کته خانه، خم مستانه، نَیَک٘، قلعه شاه طغان، بید مشکین، قلعه عصا خان، گومبزی، بازار، ده ترچی و… ولسوالی یکاولنگ، ولایت بامیان توسط تالبان انجام شد.

طبق گزارشات نهادهای بین المللی و شاهدین واقعه، حزب وحدت به رهبری خلیلی نیز به صورت غیر مستقیم زمینه ساز این جنایت بوده است.
افراد حزب وحدت از بام خانه های مردم محل به طرف تالبان فیر/شلیک گسترده می کنند و بالافاصله بدون مقاومت منطقه را ترک می کنند.

طبق گزارش کمال حسین، گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد، در زمان قتل عام در یکاولنگ افراد مشهور طالبان مانند ملا عبدالله سرحدی (والی فعلی بامیان)، ملا شهزاد، قاری احمدالله غزنی وزیر امنیت طالبان، ملا عبدالستار ، ملا عبدالله و ملا عبدالسلام “راکتی” در محل واقعه حضور داشتند و دستور قتل افراد ملکی به دستور مستقیم ملا عمر و با همکاری این افراد صورت گرفته است.
کسانی که مرتکب این جنایت جنگی شده اند فعلا در افغانستان حضور دارند و در پستهای مهم و کلیدی از طرف تالبان گماشته شده اند.
جنایات جنگی در یکاولنگ یک نسل کشی تمام عیار بود و متاسفانه قاتلان مردم با افتخار هنوز بر مردم حکومت می کنند.

عبدالله احمدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟