فساد ذهن جوانان چیست؟

  • انتشار: ۸ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 132021

وزیر امر بالمعروف ط.البان به تازگی گفته است که ذهن جوانان فاسد شده است.
گروه‌های ارتجاعی و محافظه‌کار چه چیزی را فساد ذهن جوانان می‌خوانند؟
این را می‌دانیم نخستین کسی که به اتهام فاسدسازی ذهن جوانان محاکمه شد، سقراط بود. سقراط با جوانان در کوچه و خیابان گفتگو می‌کرد. گفتگوهای فلسفی. گفتگوهایی که باعث می‌شد آن‌ها به نادانی خود پی ببرند، به خودآیینی برسند و مرجعیت چیزی دیگری جز عقل را باور نکنند.
سقراط جوانان را نه به فساد اقتصادی تشویق می‌کرد و نه به فساد سیاسی. بلکه آن‌ها را به خودآیینی فکری و نفی هر گونه مرجعیت بیرونی جز عقل فرا می‌خواند.
پس از سقراط نیز هر از گاهی حکومت‌های مستبد و ایدئولوژیک عنوان کرده‌اند که در رژیم گذشته ذهن جوانان فاسد شده است و منظور شان نیز این بوده که آن‌ها به خودآگاهی رسیده‌اند و نمی‌شود دیگر با آنان رابطه شبان – رمه‌ای برقرار کرد.
وقتی ط.البان می‌گویند که ذهن جوانان فاسد شده، منظور آن‌ها نیز چنین فسادی است.
گاهی شماری از تحلیل‌گران وقتی در باره دستاوردهای ۲۰ سال اخیر صحبت می‌کنند، یکی از آن‌ها را همین دگرگونی‌های فرهنگی و تحولات فکری می‌دانند که نماد بارزش نسل جوان است. این نسل تهدیدی بزرگی برای حاکمیت توتالیتار ط.البانی می‌باشند.
ط.البان به خوبی درک کرده‌اند که با دگرگونی‌های فکری و تحولات فرهنگی که در بیست سال اخیر اتفاق افتاده، دیگر قادر نیستند بر این نسل نو حکومت کنند. به همین خاطر کوشش دارند با راه‌اندازی یک‌سری مدارس دینی دیوبندی در ولایات کشور، نسل دیگری تربیه کنند و آن‌ها را شستشوی ذهنی نمایند.

عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟