غنی سرکش و سران ماله کش!

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 97798
اشرف غنی

آنچه تا کنون از کنش‌های غنی و واکنش‌های سران پیداست، سرکشی و ماله کشی است نه چیز دیگر؛ یعنی غنی بارها و بارها سرکشی و حذف هویت‌های سیاسی، فرهنگی و زبانی اقوام را به نمایش گذاشت و در مقابل، سران اقوام بعد از چند روز داد و فریاد، با رضایت دادن به چندتا پست تشریفاتی و اعزازی، به ماله کشی تن دادند؛ به عنوان نمونه:

۱- در ایام انتخابات تیم مقابل غنی یعنی تیم ثبات و همگرایی همواره سخن از پایان استبداد می‌زدند. در موقع اعلام نتایج انتخابات، خودشان را برنده اعلام نموده تا مرحله‌ی تحلیف پیش رفتند و می‌گفتند: دیگر کنار آمدن با استبداد و تقلب معنا ندارد و در حفاظت از آرای مردم هیچ‌گاه و به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد. اما بعد از اندک زمانی، به چند عنوان تشریفاتی و اعزازی، نظیر رئیس شورای مصالحه ملی و امثال آن، تن داده روی تمام خرابکاری‌های غنی ماله کشیدند و سجاده غنی را با دست خودشان تطهیر نمودند.

۲- در روند گفتگوهای صلحی به ظاهر ملی، باز جز ماله کشی و مجری گری کاری نکردند. آمریکا از طریق خلیلزاد پشتون با هماهنگی طالبان و غنی یک نمایش بین الپشتونی را در قالب گفتگوهای صلح بین الافغانی به نمایش گذاشت. سپس سران اقوام دیگر عملا در همان قالب از پیش طراحی شده چند صباحی خودشان را سرگرم نمودند.

۳- خلیلزاد به نمایندگی از آمریکا و غنی با طالبان در قطر و در غیاب نمایندگان واقعی این مردم که تمثیل کنندگان خواستشان باشند، صلح نامه ظالمانه امضاء نمودند و در آن صلح نامه‌ای شرم آور، آزادی ۵۰۰۰ جلاد و قاتل این مردم را تضمین می‌کنند؛ بعد غنی در یک هماهنگی کامل با خلیلزاد، کرزی، حکمتیار و طالبان طرح برگزاری لوی جرگه‌ای فرمایشی را می‌ریزد تا با این کارش مسیر رهایی ددمنشان را هموار نماید. باز هم می‌بینیم که همین سران ماله کش در صف اول لوی جرگه‌ای پشتونیزم، برای کمک نمودن به آزادی جلادان و برگشتنشان به جنگ، حضور به هم می‌رسانند.

۴- بعد از آزادی ۵۰۰۰ قاتل درجه یک و برگشتنشان در جنگ، سران اقوام عملا در گفتگوهای قطر سهم گرفته به طرح آمریکا و مشارکت طالبان در قدرت مشروعیت می‌دهند و در قبال کشتار و جنایات قاتلان رها شده جز صدور پیام تسلیت، کاری و طرحی نداشتند.

۵- الآن که ترامپ از قدرت رفته، نزدیک دوماه از آغاز گفتگوهای مصالحه گذشته و کشتی صلح هم ظاهرا به گل نشسته، شاید جمع شده اند که چگونه فرستادگان را از قطر برگردانند؟ تأیید آزادی جلادان را چطور توجیه کنند؟ و این همه جنایات را، که پیامدهای آزادی جلادان است، چسان وانمود نمایند؟

خلاصه اجلاس این سران متأسفانه تا کنون جز توجیه و ماله کشی چیزی را در پی نداشت.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟