عواقب اهانت سخنگوی حزب حاکم هند به پیامبر اسلام (ص)

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 130916

اهانت سخنگوی حزب حاکم هند به ساحت نبی اکرم (ص) اعتراض و محکومیت کشورها و طرف‌های مختلف بین‌المللی را به همراه داشت و درپی افزایش اعتراضات به این اقدام حزب مذکور از تعلیق عضویت سخنگوی خود خبر داد.

به نقل از شبکه خبری المیادین، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای این اقدام “نوبور شارما”، سخنگوی حزب “بهاراتیا جاناتا” را محکوم کرد و خواستار مقابله جدی مقامات دولت هند با چنین اقداماتی شد.

این سازمان همچنین از جامعه بین‌المللی به ویژه نهادهای سازمان ملل و شورای حقوق بشر خواست تا اقدامات لازم را برای مقابله با اقدامات علیه مسلمانان در هند انجام دهند.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم توهین مقام مسئول در حزب حاکم هند به پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: تأکید می‌کنیم که مخالف هرگونه هتک حرمت به نمادها و شخصیت‌های دینی اسلامی هستیم.

ریاض همچنین از اقدام حزب حاکم هند در تعلیق از کار سخنگوی خود استقبال کرد.

فتحی حماد، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در واکنش به این اهانت گفت: اظهارات مقام رسانه‌ای حزب حاکم هند و توهین به حضرت محمد صلی الله علیه و آله در شرایطی اتفاق افتاده که کمپین نفرت و توهین به مسلمانان در هند تشدید شده است.

وی در ادامه از سکوت و سیاست دوگانه نظام جهانی در برخورد با مسائل مربوط به مسلمانان انتقاد کرد.

محمد عبد السلام، سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌کننده جنبش انصارالله یمن نیز در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، اهانت به حضرت محمد (ص) محکوم‌شدنی و غیر قابل قبول است.

وی در ادامه افزود، اهانت به پیامبر اکرم (ص) به مثابه ورشکستگی اخلاقی است و جایگاه پیامبران و رسالت آنها مسأله‌ای قابل احترام و مورد تکریم تمامی امت‌ها و ملت‌ها است.

در پی اهانت این حزب حاکم در هند به پیامبر اکرم (ص) کشورهای عربی و اسلامی خواستار تحریم هند و تولیدات این کشور شدند.

احضار سفیر هند در قطر و کویت

در همین راستا وزارت امور خارجه قطر سفیر هند در دوحه را احضار کرده و یادداشت اعتراضی در مورد اظهارات توهین‌آمیز سخنگوی حزب حاکم این کشور علیه پیامبر اسلام را به وی ابلاغ کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است، این اظهارات تحقیرآمیز که باعث برانگیختن حساسیت‌های مذهبی می‌شود، توهین به مسلمانان سراسر جهان بوده و نشانه جهل آشکار از نقش محوری دین اسلام در توسعه تمدن‌ها در سراسر جهان از جمله در هند است.

وزارت امور خارجه قطر از دولت هند خواسته بابت این اظهارات توهین‌آمیز عذرخواهی و آن را محکوم کند.

وزارت امور خارجه کویت هم در اقدامی مشابه سفیر هند در این کشور را احضار کرده و پیام یادداشت اعتراض آمیزی را به وی تحویل داد.

وزارت خارجه کویت همچنین خواستار برکناری مقام مذکور و عذرخواهی رسمی به دلیل این اهانت شد.

ترند شدن هشتگ #إلا_رسول_الله_یا_مودی

اعتراضات به توهین مقام هندی به پیامبر اسلام به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگی با عنوان «الا رسول الله یا مودی» به این توهین پاسخ دادند.

تعلیق سخنگوی حزب حاکم هند

به دنبال افزایش و گسترده شدن اعتراضات به این توهین، حزب حاکم هند نیز در بیانیه‌ای به شدت هرگونه اهانت به هر چهره و شخصیت دینی را محکوم کرد.

این حزب در بیانیه‌ای نوشت: در طول هزاران سال از تاریخ هند، بهاراتیا جاناتا به همه ادیان احترام گذاشته است.

حزب حاکم هند همچنین از تعلیق عضویت فرد اهانت کننده به پیامبر اسلام (ص) از این حزب خبر داد.

سخنگوی حزب حاکم هند نیز در توییتی در راستای توجیه این اهانت مدعی شد که وی این اظهارات را در پاسخ به اهانت به یکی از خدایان هندو بیان کرده است.

وی در این توییت با عذرخواهی نوشت: اگر سخنان من باعث نگرانی یا جریحه دار کردن احساسات مذهبی کسی شد، اظهارات خود را بدون قید و شرط پس می‌گیرم.

همچنین مناطق مختلف هند طی جمعه و بعد از برگزاری نماز جمعه شاهد تظاهرات گسترده مسلمانان علیه اظهارات سخنگوی حزب حاکم این کشور بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟