عمران خان: بار سنگین اشتباه امریکا در افغانستان را پاکستان متحمل شد

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 125156

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان در اظهاراتی گفته‌است که امریکا در افغانستان اشتباهاتی انجام داد که پاکستان بار سنگین آن را متحمل شد.

نخست‌وزیر پاکستان روز دوشنبه (۲۲ قوس) در سخنرانی افتتاحیه گفتگوی سالانه «مارگالا» در اسلام‌آباد، از رسانه‌های غربی انتقاد کرد و گفت که به‌جای این‌که از پاکستان به خاطر فداکاری‌هایش تقدیر کنند، این کشور را متهم به انجام «بازی دوگانه» کرده و در سطح بین‌المللی مورد بدگویی قرار داده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان ادامه داد که در طول جنگ در افغانستان، پاکستان متحمل خسارات جانبی شده‌است.

او گفت: «ناتوانی رهبری ملی در مدیریت عاقلانه وضعیت افغانستان، کشور را به دو بخش اصلی حامی و مخالف امریکا تبدیل کرد.»

عمران خان افزوده‌است که پاکستان به دلایل نادرست از سوی جامعه بین‌المللی مقصر شناخته می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گزارش شده مجلس نمایندگان امریکا نام پاکستان را از لایحه‌ای که این کشور را در سقوط دولت پیشین افغانستان مقصر می‌دانست حذف کرده‌است.

۲۲ سناتور امریکایی لایحه‌ای را در سنای این کشور ارائه کرده‌‌بودند که به دنبال ارزیابی نقش ادعایی پاکستان در سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان بود.

روزنامه پاکستانی دان، روز دوشنبه ( ۲۲ قوس) در گزارشی نوشته‌است که در متن اصلاح‌شده این لایحه، به جای نام پاکستان، جمله «هر کشوری که در نزدیکی افغانستان قرار دارد» درج شده‌است.

لایحه پیشنهادی، وزیر امور خارجه امریکا را ملزم می‌کرد تا در مشورت با وزیر دفاع و رییس اطلاعات ملی امریکا، گزارشی را در مورد نهادهای حمایت‌کننده از طالبان به کمیته‌های مربوطه کنگره ارائه کند.

این گزارش باید شامل «ارزیابی حمایت بازیگران دولتی و غیردولتی، از جمله دولت پاکستان، از طالبان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰»، از جمله تأمین فضای پناهگاه، حمایت مالی، اطلاعاتی، لجستیک و پزشکی» می‌بود.

پاکستان از سال‌ها به این سو متهم به حمایت از طالبان است.

تسلط طالبان بر افغانستان را عده‌ای «پیروزی پاکستان در جنگ نیابتی» تعبیر کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟