عبداللهیان به متقی: حقابه ایران در مناسبات با افغانستان تاثیر دارد

  • انتشار: ۲۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 139075

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماس با امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان گفته است که حقابه ایران در مناسبات با افغانستان تاثیر دارد.

به نقل از رسانه‌های ایران، امیرعبداللهیان بعد از ظهر امروز در این تماس تلفنی درخصوص موضوع حقابه هیرمند و سایر مسائل فیمابین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

به گفته منبع، امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی، «تاکید» سرپرست وزارت خارجه طالبان بر «پایبندی» این گروه بر حقابه ایران را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی، مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران است و این امر در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.

وی «با اشاره به مشکلات فراوانی که عدم تامین حقابه ایران و خشکسالی ناشی از آن بر مردم سیستان و بلوچستان تحمیل کرده ابراز امیدواری کرد طرف افغانستانی اهتمام لازم را در رهاسازی آب این سد و رساندن آب به این استان داشته باشد.»

امیرعبداللهیان همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟