طالبان و مشکل برق افغانستان؛ «از بی‌برقی مداوم شهروندان تا تمدید قرارداد با تاجیکستان»

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2گوناگون
  • شناسه مطلب: 135272

قطعی مداوم و طولانی مدت برق در افغانستان، یکی از چالش‌های اصلی گروه طالبان در ارائه خدمات به شهروندان در یک و نیم سال گذشته بوده است.

در سال جاری خورشیدی شهروندان افغانستان بیش از هر سال دیگر، با مشکل قطعی طولانی مدت برق مواجه شدند.

کابل، پایتخت افغانستان، به عنوان پر جمعیت‌ترین شهر این کشور، بیشتر از سایر شهرهای آن با مشکل کمبود برق و قطعی طولانی مدت برق مواجه بوده است.

در تابستان سال جاری خورشیدی نیز برق کابل به دلیل اختلاف گروه طالبان با کشورهای صادر کننده، برای حدود یک ماه با قطعی طولانی مدت در جریان شب و روز مواجه بود و شهروندان را با مشکلات فراوان مواجه کرده بود.

با آغاز فصل زمستان، مشکل قطعی طولانی مدت برق در کابل دوباره آغاز شد و برای بیش از یک ماه شهروندان در پایتخت در بیست و چهار ساعت، کمتر از دو ساعت برق داشتند.

ساکنان بسیاری از مناطق حاشیه‌نشین کابل در طول شبانه روز حتی یک ساعت برق نداشتند و با مشکلات همانند کمبود آب نیز مواجه می‌شدند.

چالش دائمی و لاینحل

در سال‌های گذشته، بی‌برقی تنها شهروندان کابل را با مشکلات جدی مواجه می‌کرد و آنها از قطعی طولانی مدت برق شکایت داشتند.

اما در زمستان امسال، قطعی طولانی مدت برق به دو شهر هرات در جنوب غرب و مزار شریف در شمال افغانستان نیز رسید.

شهر مزار شریف در هفته‌های گذشته دچار قطعی مداوم برق بود و مسئولان شرکت برشنا اعلام کرده بودند که این قطعی به دلیل ترمیم کابل‌های برق وارداتی ازبکستان است.

اما اکنون ولایت هرات در جنوب غرب افغانستان نیز با قطعی طولانی مدت برق در طول شبانه روز مواجه است.

شهروندان ولایت هرات می‌گویند که آنها در طول شبانه روز کمتر از شش ساعت برق دارند و برق این ولایت نسبت به سال‌های قبل به شدت نامنظم شده است.

بر اساس اعلامیه ریاست برشنا در ولایت هرات، برق وارداتی ایران به این ولایت، ۶۰ درصد کاهش یافته است و برق وارداتی ترکمنستان نیز دچار اختلال شده است.

اکنون به نظر می‌رسد که مشکل بی‌برقی و قطعی مداوم برق، به یک مشکل و چالش دائمی در افغانستان تبدیل شده است و گروه طالبان توانایی حل این مشکل را ندارند.

در سال‌های گذشته و قبل از سقوط نظام جمهوریت، عمده‌ترین چالش بر سر راه برق رسانی برای شهروندان، گروه طالبان بود.

این گروه در نقاط بسیار استراتژیک و کلیدی، پایه‌های برق را با ماین‌گذاری منفجر می‌کردند و باعث می‌شدند که برق کابل و بیش از ده ولایت دیگر افغانستان تا زمان ترمیم این پایه‌ها، به صورت کامل قطع شود.

اکنون که این گروه قدرت را در دست گرفته‌اند، اما توانایی مدیریت و حل چالش‌های موجود در راستای برق رسانی در افغانستان را ندارند.

تمدید قرارداد با تاجیکستان

شرکت برشنا که اکنون تحت مدیریت گروه طالبان است، می‌گوید که برای حل بحران بی‌برقی در افغانستان، قرارداد واردات برق با تاجیکستان را تمدید کرده است.

این شرکت روز سه شنبه در رشته تویتی گفته است که این قرارداد توسط ملا محمد حنیف حمزه، رئیس اجرایی شرکت برشنا و محمد عمر عیسی زاده، رئیس شرکت ملی برق تاجیکستان، به امضا رسیده است.

در هفته گذشته شرکت برشنا اعلام کرده بود که قرارداد واردات برق با کشور ازبکستان را نیز تمدید کرده است. پس از تمدید این قرارداد قطعی برق در کابل تا حدودی کاهش یافته است.

شرکت برشنا همواره در پاسخ به انتقادات شهروندان از قطعی طولانی مدت برق، مشکلات فنی در شبکه برق کشورهای صادر کننده، از جمله ازبکستان، را بهانه می‌آورد، اما اکنون معلوم شده است که شهروندان افغانستان به دلیل عدم پرداخت پول برق از سوی شرکت برشنا به کشور ازبکستان، بیش از یک ماه با بی‌برقی مداوم دست و پنجه نرم کردند.

از سوی دیگر، در ماه‌های گذشته که برق به صورت مداوم قطع بود و شهروندان در شبانه روز کمتر از دو ساعت برق داشتند، صرفیه برق برای بسیاری از خانه‌ها، بیشتر از ماه‌های گذشته آمده است.

این مسئله نشان می‌دهد که فساد، در شرکت برشنا تحت کنترل گروه طالبان نیز ریشه عمیق دوانده است و این گروه پول صرفیه برق را از شهروندان جمع‌آوری و حیف و میل می‌کند و بهای برق وارداتی را به کشورها در زمان مشخص آن پرداخت نمی‌کند.

گروه طالبان در ارائه خدمات عامه برای شهروندان افغانستان در همه عرصه‌ها، ناکام بوده است و مسئولان این گروه، بیشتر از مسئولان نظام جمهوریت، غرق در فساد هستند و حتی صرفیه برق شهروندان را حیف و میل می‌کنند.

بی‌برقی اکنون و در زیر حاکمیت گروه طالبان تبدیل به یک مشکل دائمی شده است و فساد مسئولان و کارمندان شرکت برشنا در زیر کنترل گروه طالبان و تبعیض عمیق و ریشه‌دار علیه شهروندان در این شرکت، این چالش را لاینحل کرده است.

منبع: شفقنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟