طالبان: موانع آغاز کار پروژه تاپی رفع شده است

  • انتشار: ۳۰ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 124277

دفتر والی طالبان برای هرات در خبرنامه‌ای گفته است که هیات بلندرتبه ترکمنستانی به سرپرستی خواجه عوض‌اُف، سفیر ترکمنستان در کابل روز گذشته به این ولایت سفر کرده است.

محمد عیسی، سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان در نشست مشترک با این هیات گفته است که مشکلات و موانع آغاز کار پروژه تاپی رفع شده و با استملاک زمین، کار عملی آغاز می‌شود. در خبرنامه در مورد چگونگی مشکلات چیزی گفته نشده است.

طبق خبرنامه، مقام‌های طالبان بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی با ترکمنستان تاکید کرده‌اند. سرپرست وزارت معادن طالبان افزوده است که افغانستان آماده همکاری ترانزیتی در بخش صادرات کالاهای تجارتی ترکمنستان به پاکستان و هندوستان است.

در همین حال، سفیر ترکمنستان در کابل اطمینان داده است که کشورش در راستای تطبیق ‌پروژه‌های تاپی، تاپ و خط آهن با افغانستان همکاری می‌کند.

پروژه تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند و پروژه تاپ، برق ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان منتقل خواهد کرد.

مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، توافق‌نامه پروژه تاپی را در ماه حوت سال ۱۳۹۶ خورشیدی امضا کردند، اما کار عملی این پروژه تاکنون در افغانستان آغاز نشده است.

در گذشته تهدیدات امنیتی مانع تطبیق پروژه تاپی قلمداد می‌شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟