طالبان: در یک‌ونیم سال گذشته بیش از ۳ هزار زن در سکتور صحی استخدام شده‌اند

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 137267

وزارت صحت عامه گروه طالبان می‌گوید که در یک‌ونیم سال گذشته بیش از سه‌هزار زن در بخش‌های مختلف سکتور صحت در سراسر افغانستان استخدام شده اند.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت امروز (پنجشنبه، ۱۴ ثور) با فرستادن پیامی صوتی به رسانه‌ها گفت که بر اساس سروی سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۳۷هزار قابله در سراسر افغانستان فعالیت می‌کردند که از این میان ۷۰۰۰ آن در شفاخانه‌ها و مراکز صحی دولتی و حدود ۵۰۰۰ نیز در سکتور خصوصی مشغول کار بودند.

او افزود که وزارت صحت روند آموزشی و کاری این کارمندان را بررسی کرد که به ادعای وی، طی دو دهۀ گذشته در بخش آموزش، استخدام و آنچه برای قابله‌ها و پرستاران زن نیاز احساس می‌شد و حقوق آنان بود، توجه لازم صورت نگرفته بود.

امرخیل افزود: «وزارت صحت در یک‌ونیم سال گذشته پروسه استخدام نزدیک به ۶۵۰۰ کارمند جدید صحی را به پیش برد که در این جمله ۵۰ درصد شان زنان اند که شامل قابله‌ها و پرستاران می‌شود.»

سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان مدعی شد که در بخش‌های آموزش و ارتقای ظرفیت پرستاران زن و قابله‌ها برنامه‌های مختلف را تطبیق کرده و هم اکنون نیز جریان دارد به گفتۀ او این وزارت در نظر دارد که دورۀ دوساله قابلگی را به لیسانس و سپس به ماستری ارتقا دهد.

بر اساس آمار سازمان جهانی افغانستان با ۶۳۸ مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بلندترین آمار مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟