ضربه‌ای که به سادگی جبران نمی‌شود!

  • انتشار: ۸ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 135107

طالبان در اواسط دهه هشتاد که شورش را از هلمند شروع کردند، ملا دادالله فرمانده اصلی‌شان خیلی زود در رسانه‌ها ظاهر شد و از تصرف سیزده ولسوالی خبر داد. ناتو هم به راحتی او را ردیابی و در ولسوالی سنگین بمباران کرد. از آن پس این گروه از قتل دادالله درس عبرت گرفت و نهایت احتیاط را به کار بست تا نام و چهره فرماندهان خود را افشا نکند. و به همین دلیل تا پس از سقوط نظام سابق عامه مردم با کثیری از سران نظامی طالبان آشنایی نداشتند.

اکنون اما موضوع برعکس است. از همان ابتدای شکل‌گیری مقاومت در پنجشیر و اندراب، فرماندهان با همرسانی عکس‌ها و فایل‌های صوتی و تصویری‌شان در فضای مجازی، میزان خطر را بسیار بالا بردند، که بدون شک اشتباه است.
در این ۱۶ ماه ثابت شد که طالبان سرویس اطلاعاتی نسبتا ورزیده‌ای در اختیار دارند و به کمک حامیان خود کوچکترین حرکت ضدطالبانی را رصد می‌کنند، که در این بین نقش مزدوران محلی پررنگ است. علاوه بر آن، نقطه قوتی که طالبان دارند این است که مانند حکومت قبلی گرفتار بروکراسی و تعدد مراکز تصمیم‌گیری نیستند. به صرف این‌که سوژه را شناسایی نمایند فورا اقدام می‌کنند.

مرگ فرمانده خیرمحمد اندرابی عزت‌مندانه و در عین حال بسیار سوگمندانه بود؛ در شرایط کنونی که جبهه تازه می‌خواهد جان بگیرد فقدان رادمردانی چون او ضربه‌ای است که به سادگی جبران نمی‌شود.
خداوند غریق بحر غفران و رحمت‌اش گرداند.

هادی رحیمی زاده

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟