شورای علما و تکرار مکررات

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 130303

شورای علمای شیعه افغانستان به عنوان نهادی که از شیعیان، به عنوان دومین مذهب بزرگ کشور نمایندگی می‌کند، بعد از سقوط جمهوریت در دام نمایش های بی‌ثمر و تکرار مکررات افتاده است، اعضای این نهاد گهگاه با نشر چند عکس فیسبوکی یا ملاقات با مقامات غیر مهم امارت، حیات خود را اعلام میدارند.
البته نا گفته معلوم است که این شورا با سبک و سیاق فعلی و این اقدامات نمایشی، هیچ چیزی قابل اعتنای از امارت نمی‌تواند بگیرد. حتی اگر بزها و گوسفندان کوچی‌ها کشت و کار مردم ما را تلف کنند، این جماعت قادر نیستند تاوان آن را با وساطت خود از طریق امارت بگیرند!
به هر حال طالبان تا حال نشان داده اند که با گردن خمی و مذاکره بی‌پشتوانه به کسی امتیاز نمی‌دهند. شورای علمای شیعه نیز نه زور دارد نه زر و از بخت نیک یا بد تزویر هم ندارد! پس امتیاز گیری آن از امارت بالکل یا به احتمال زیاد منتفی است.
پس وقتی امکان امتیاز گرفتن نیست و امارت پلو و چلو هم ندارد، این همه دیدارهای نمایشی و تکراری چه فایده دارد؟!
البته برای امارت این گونه نمایش‌ها فایده دیپلماسی روابط عمومی و تطهیر چهره خود در اذهان مردم افغانستان و جامعه جهانی دارد. اما برای شورای علمای شیعه فقط اعلام حیات خود است تا مردم کاملاً آنان را از یاد نبرند!
در ضمن اینگونه نمایش‌ها با سنت دیرینه علمای شیعه که کناره گیری از حکام بوده منافات دارد و از نظر سیاسی و اجتماعی فاقد ارزش است.
بنابراین بهتر است علمای اعلام سرگرمی بهتری برای اعضای محترم خود تدارک ببینند و شأن علمای شیعه را بیشتر از این در جامعه تنزل ندهند! تا باشد که زمان بگذرد و فرجی حاصل شود، یا جریانات سیاسی و اجتماعی حضور آن عالی جنابان را اقتضا نماید.
توفیقات روز افزون آن سروران عالی مقام را از خداوند منان خواستارم، باشد که ما را سر فراز و رستگار کنند.

ناطقی بلخابی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟