شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان را تصویب کرد

  • انتشار: ۲ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 125522

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی به اتفاق آرا به قطعنامه تسهیل کمک رسانی به افغانستان رای مثبت دادند.

با تصویب این قطعنامه، کمک های بشردوستانه به افغانستان که در آستانه سقوط اقتصادی است، تسهیل اما در عین حال دسترسی طالبان به این کمک های مالی مسدود می شود.

در این قطعنامه که به پیشنهاد آمریکا ارائه شد و به تصویب رسید، پرداخت وجوه، ارائه دارایی های مالی یا منابع اقتصادی، کالاها و خدمات لازم برای اطمینان از ارائه به موقع کمک های بشر دوستانه یا حمایت از چنین فعالیت هایی در افغانستان مجاز شمرده شده است.

این کمک‌ها از نیازهای اولیه انسانی در افغانستان حمایت می‌کند و نقض تحریم‌های اعمال‌شده بر نهادهای مرتبط با طالبان نیست.

بر اساس این قطعنامه، کمک های بشردوستانه و سایر فعالیت هایی که نیازهای اساسی انسانی را در افغانستان پشتیبانی می کند، نقض بند ۱ (الف) قطعنامه ۲۲۵۵ مورخ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ محسوب نمی شود.

این قطعنامه از هماهنگ کننده امداد اضطراری دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می خواهد که هر شش ماه یکبار به شورای امنیت در مورد ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان، از جمله پرداخت وجوه به افراد یا نهادهای تعیین شده، گزارش دهد. شورای امنیت بعد از یکسال از اجرای بند یک قطعنامه ارزیابی ارائه می دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟