شهرزاد اکبر: زنان خارج از کشور با جامعه مدنی افغانستان همسو شوند و حمایت کنند

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132647

رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته ظلم سیستماتیک طالبان بر زنان پیامدهای ویرانگری برای نسل‌های آینده دارد.

شهرزاد اکبر با بیان اینکه خود طالبان به نقض حقوق زنان اعتراف می‌کنند تاکید کرده زنان در بیرون از کشور باید با جامعه مدنی در افغانستان همسو شوند و از آن حمایت کنند.

رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید ایجاد یک اتحاد داخلی گسترده‌تر در حمایت از حقوق زنان نیازمند خلاقیت است و زنان افغان باید جامعه مدنی را بسیج کنند.

او در نوشته‌ای که در مجله فارن افرز منتشر شده تاکید کرده است که زنان افغان در کشورهای مختلف باید در همبستگی با خواهران خود در افغانستان وارد عمل شوند و با ایجاد بسترهایی برای فعالان در افغانستان و تسهیل دسترسی آنها به شبکه‌ها و منابع خارج از کشور، دفاع از مطالبات حقوق زنان را تقویت کنند.

خانم اکبر با اشاره به محدودیت‌های گسترده‌ای که طالبان در یک سال گذشته پیاده کرده‌اند، می‌گوید زندگی تحت حاکمیت طالبان بدترین بحران حقوق زنان در کره زمین است.

او ابراز تاسف کرده که واکنش جامعه جهانی در مقابله با طالبان کافی نبوده است.

به گفته وی اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین کشورهایی که سیاست‌های خارجی فمینیستی دارند، مانند کانادا، فرانسه، آلمان و سویدن، کاری بیش از بیانیه محکومیت انجام نداده‌اند و رهبران کشورهای اسلامی، حتی یک نفر هم محکوم نکرده است.

خانم اکبر می‌گوید با این وضعیت، تمرکز جنبش حقوق زنان افغانستان باید تقویت انسجام و جلوگیری از هر گونه تفرقه باشد.

تاکید رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان برای انسجام در حالیست که طالبان همواره در پی سرکوب اعتراضات زنان در داخل افغانستان و خاموش کردن صدای آنهاست.

این گروه هرچند مدعی است که حقوق زنان در افغانستان طبق شریعت اسلام حفظ شده، اما شواهد و گزارش‌های چند ماه گذشته نشان دهنده نقض حقوق زنان و حتی تجاوز است.

همین روز گذشته، دختری به نام الهه که خود را دانشجوی دانشگاه طب کابل معرفی کرده، با انتشار تصاویری متعدد خبر داد که توسط قاری سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان که تحت سرپرستی سراج‌الدین حقانی است، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟