سرگی لاوروف: آمریکا می خواهد زیرساخت‌های نظامی در اطراف افغانستان ایجاد کند

  • انتشار: ۱۵ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 137410

وزیر خارجه روسیه امروز جمعه (۱۵ ثور) پس از نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در هند به خبرنگاران گفت ایالات متحده در تلاش است تا زیرساخت‌های نظامی خود را در اطراف افغانستان ایجاد کند.

سرگی لاوروف این تلاش امریکا را یک “خطر بزرگ” خواند و افزود: روسیه با آن مقابله خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه بر این باور است که امریکا نمی‌خواهد آسیای میانه را رها کند. او گفت که همه از قصد امریکا آگاهی دارند و روسیه “قاطعانه” با آن برخورد خواهد کرد.

هند هفته گذشته نیز میزبان وزیران دفاع کشورهای سازمان همکاری شانگهای بود. در آن نشست هم کشورهای عضو وضعیت افغانستان را بررسی کردند.

چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان، هند و اوزبیکستان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند.

سرگی لاوروف پس از گفت‌وگو با همتایان خود از این کشورها گفت: «شواهد قانع کننده‌ای از تلاش امریکا در ایجاد زیرساخت‌‌های نظامی در اطراف افغانستان وجود دارد.»

فراتر از آن، آقای لاوروف مدعی شد که ایالات متحده بار دیگر در تلاش مداخله در امور افغانستان است.

به گفته وی، «شواهد قانع‌کننده‌ای از حقایق وجود دارد که نشان می‌دهد امریکایی‌ها از گروه‌های تروریستی که در افغانستان باقی مانده‌اند و با طالبان مخالف‌اند حمایت می‌کند.»

او توضیحی درباره شواهد و اسنادی که روسیه در دست دارد نداد، اما تاکید کرد که با وضعیت جاری، شورای وزیران سازمان -همکاری شانگهای بر تشدید کار گروه تماس این سازمان همکاری شانگهای – افغانستان توافق کردند.

گروه تماس سازمان همکاری شانگهای – افغانستان در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد. اما فعالیت آن در سال ۲۰۰۹ متوقف و پس از اکتوبر ۲۰۱۷ از سر گرفته شد.

وزیرخارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «امروز توافق کردیم که گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان را بیش از پیش فعال کنیم.»

سرگی لاوروف توضیح داد که یکی از دلایل دیگر این تصمیم سیاست‌های طالبان است که تاکنون به رسمیت شناخته نشده‌اند و باید به تعهدات خود برای تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه اقوام و جریان‌های سیاسی عمل کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟