سازمان ملل به تعامل با طالبان ادامه می‌دهد

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 137669

سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع اشتغال زنان در این سازمان، بار دیگر اعلام کرده که به «تعامل» با طالبان ادامه می‌دهد.

سازمان ملل متحد، امروز یک‌شنبه، ۱۷ ثور، با نشر اعلامیه گفته که دستور اخیر طالبان مبنی بر منع کار زنان در این سازمان را محکوم کرده؛ اما به «تعامل» با طالبان ادامه می‌دهد.

در اعلامیه سازمان ملل متحد آمده که «ما به تعامل متمرکز، اصولی و سازنده خود با تمام سطوح ممکنه مقامات حاکم طالبان جهت لغو این محدودیت و حصول اطمینان از مصونیت تمام کارمندان سازمان ملل متحد و بشری ادامه می‌دهیم.»

در اعلامیه تاکید شده که سازمان ملل برای کار در جامعه، به همه کارمندان زن و مرد نیاز دارد.

سازمان ملل در اعلامیه خود تصمیم طالبان را «تبعیض‌آمیز» خوانده و آن را باعث «تضعیف» فعالیت‌های خود دانسته، اما تاکید کرده که «با وجود مشکلات، ما نمی‌توانیم از تعامل دست برداریم.»

این اعلامیه بدون اشاره صریح به پذیرش یا رد دستور طالبان، بر «تعهد» سازمان ملل بر «ماندن» در افغانستان، «تعامل» با طالبان و کمک‌رسانی به نیازمندان تاکید کرده است.

سازمان ملل افزوده که پس از وضع محدودیت طالبان علیه اشتغال زنان در دفاتر این سازمان، با جناح‌های گوناگون، جامعه مدنی، زنان و کمک‌کنندگان به گونه فراگیر مشورت کرده است.

این در حالی است که یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان هم جمعه‌شب، ۱۵ ثور با نشر اعلامیه‌ای گفت که این سازمان فعالیت خود را در افغانستان ادامه می‌دهد.

یوناما گفت که پس از ممانعت طالبان از کار زنان، این سازمان با جوانب مختلف در افغانستان، به‌ویژه جامعه‌ مدنی، گروه‌های زنان، کشورهای عضو سازمان ملل متحد و امدادگران صحبت کرده است.

این سازمان تاکید کرد که پس از بررسی‌های انجام‌شده، در افغانستان می‌ماند.

یوناما افزود: «در عین حال، ما به تعامل متمرکز، اصولی و سازنده با تمام سطوح ممکن از مقام‌های طالبان برای لغو این ممنوعیت و تضمین امنیت همه کارکنان سازمان ملل و امدادرسان‌ها ادامه می‌دهیم.»

هیات معاونت سازمان ملل همچنین گفت که لغو این محدودیت‌ها و موانع از سر راه فعالیت سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌ها داخلی در زمینه ارائه کمک‌ها و برنامه‌ها در حمایت از مردم افغانستان ضروری است.

این در حالی است که طالبان اخیرا پس از وضع محدودیت‌های بی‌شمار بر کار و فعالیت زنان، در فرمانی کار زنان با نهادهای مربوط به سازمان ملل متحد در افغانستان را نیز ممنوع اعلام کردند.

این ممنوعیت با واکنش‌های گستر‌ده‌ای داخلی و خارجی روبه‌رو شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟