سازمان جهانی گمرک سیستم گمرک افغانستان را مدرن‌سازی می‌کند

  • انتشار: ۲۶ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 26511

تفاهمنامه پیوستن افغانستان به کنوانسیون “آروشا” میان سازمان جهانی گمرک و وزارت مالیه/دارایی افغانستان امضا شد.
کنوانسیون آروشا تعهد دولت‌ها را به مبارزه با قاچاق کالا، تسهیل تجارت قانونمند، مبارزه با فساد در گمرک، شفافیت قوانین گمرکی و ایجاد روابط باز و شفاف با جامعه تجاری در بردارد.
به گفته کونیو میکوریا، دبیر کل سازمان جهانی گمرک، به اساس این تفاهمنامه، همکاری‌های این سازمان با گمرک افغانستان، شامل ظرفیت‌سازی کارمندان گمرک افغانستان، مدرن‌سازی سیستم گمرک این کشور و اتصال گمرک افغانستان به جهان می‌باشد.
به اساس این تفاهم، افغانستان ماموران گمرکی خود را به هند، اوگاندا و آذربایجان می‌فرستد تا از تجارب موفق این کشورها بیاموزند.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه افغانستان در مراسم امروزی گفت افغانستان پس از این یک اتشه یا نماینده به سازمان جهانی گمرک که مقر آن در بروکسل است، می‌فرستد تا از این طریق رابطه میان گمرک افغانستان و سایر کشورها تحکیم شود.
او گفت که رابطه مستقیم با گمرک کشورهای دیگر باعث خواهد شد از تجارب آنان در برچیدن فساد و جمع آوری هر چه بهتر درآمدهای گمرک استفاده شود.
وی گفت: “اگر ما در گمرک خود شرایط سهل را به خصوص برای همسایه‌ها و کشورهای منطقه فراهم سازیم و سهولت‌ها فراهم شود، ترانزیت تجارت ما رونق و سرعت بگیرد، بتوانیم طرزالعمل‌ها، سیستم‌ها، اوراق و اسناد گمرکات خود را گمرکات کشورهای همسایه همخوانی داده و ساده بسازیم، به سرعت عمل، تبادل معلومات و اجراات بعدی ما بسیار کمک می‌کند.”
به اساس تفاهمنامه صورت گرفته، سازمان جهانی گمرکات، افغانستان را در عصری سازی سیستم گمرکات کمک می‌کند
دبیر کل سازمان جهانی گمرک نیز در مراسم امروز، گمرکات افغانستان را جوان و گمرکی متناسب به کشورهای پس از جنگ خواند و گفت که تلاش می‌کنند با مدرن‌سازی آن و بلند بردن ظرفیت کارمندان آن، در گمرکات این کشور اصلاحات آورده و آن را برابر یا هماهنگ با معیارهای جهانی بسازند.
به گفته وی، با این کار تجارت قانونی سهل شده و از ورود اموال بی کیفیت و قاچاقی نیز جلوگیری می‌شود و در کنار اقتصاد، امنیت هم بهتر می‌شود.
او گفت: “افغانستان نقطه اتصال و یک چهارراه در منطقه است و نفع اینکار تنها برای افغانستان نه بلکه برای تمام کشورهای جهان است زیرا در حال حاضر اقتصاد کشورهای جهان مثل زنجیر بهم وصل است اگر یک حلقه زنجیر ضعیف باشد دیگر اتصال بهم می‌خورد.”
آقای مکوریا افزود که سازمان جهانی گمرکات ۱۸۲ عضو دارد و تلاش می‌کنند تمامی کشورهای عضو را مثل زنجیر بهم وصل کرده و آنها را جز اقتصاد جهانی بسازند.
افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی عضو سازمان جهانی گمرکات شد اما به گفته وزیرمالیه افغانستان تا هنوز از مزایای آن نتوانسته استفاده کند.
گمرک افغانستان یکی از نهادهای دولتی افغانستان است که به دلیل آلوده بودن به فساد مورد انتقادهای زیادی قرار دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟