روسیه به جمع ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان بازگشت

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 137660

روسیه برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۴ در جمع ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان قرار گرفت.

بر اساس داده‌های بانک جهانی و خدمات ملی آماری، روسیه در پایان سال گذشته به جمع ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان بازگشت.

این اتفاق برای اولین بار بعد از ۹ سال گذشته رخ داد.

روسیه که در سال ۲۰۱۴ از جمع ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خارج شده بود، سال گذشته ۲.۳ تریلیون دالر کالا و خدمات تولید کرد که این کشور را در رتبه هشتم جهان در این شاخص قرار داد.

آخرین باری که روسیه در بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار گرفت در سال ۲۰۱۴ بود که با ۲.۰۵ تریلیون دالر در رتبه نهم قرار گرفت. در سال ۲۰۲۱، این کشور یازدهم بود.

ایالات متحده امریکا با تولید ناخالص داخلی اسمی ۲۵.۴۶ تریلیون دالر، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ باقی ماند.

در رتبه دوم چین (۱۷.۹۴ تریلیون دالر) قرار داشت، در حالی که جاپان به طور سنتی در رتبه سوم (۴.۱۷ تریلیون دالر) است.

آلمان با تولید ناخالص داخلی ۴.۰۷ تریلیون دالر در جایگاه چهارم باقی ماند و هند با ۳.۴ تریلیون دالر در رتبه پنجم قرار گرفت.

در همین حال، بریتانیا با ۳.۰۷ تریلیون دالر جایگاه ششم، فرانسه با ۲.۷۸ تریلیون دالر در رتبه هفتم، کانادا در سال گذشته با تولید ناخالص داخلی اسمی ۲.۱۴ تریلیون دالر نهم بود، در حالی که ایتالیا که در یک سال دو موقعیت از دست داد، با ۲.۰۱ تریلیون دالر به رتبه دهم سقوط کرد.

در همین حال، کوریای جنوبی با سه پله سقوط و کسب رتبه سیزدهم در پایان سال گذشته، از ۱۰ رتبه اول سقوط کرد.

رتبه‌بندی کشورها بر اساس تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۲، براساس آخرین داده‌های سالانه یا فصلی ارائه شده توسط خدمات آماری ملی به ارزهای دولتی و در صورت لزوم مجددا برحسب دالر با نرخ متوسط ​​دوره مربوطه محاسبه شده است.

این در حالی است که برای سال ۲۰۲۱ از داده‌های بانک جهانی استفاده شد.

روسیه در حالی بار دیگر به جمع ۱۰ اقتصاد برتر جهان بازمی‌گردد که به دنبال حمله به اوکراین، هدف تحریم‌های گسترده غرب قرار گرفته؛ اما بربنیاد ارزیابی، اقتصاد روسیه تا حدود زیادی توانسته در برابر تحریم‌ها مقاومت کند و در مقابل، تورم و رکورد، اقتصادهای بزرگ غربی درنوردیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟