روز جهانی آزادی مطبوعات؛ بایدن: ژورنالیسم جرم نه، بلکه بنیاد جامعه آزاد است

  • انتشار: ۱۳ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 137092

رییس جمهور ایالات متحده امریکا به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفته که ژورنالیسم جرم نه، بلکه بنیادی برای جامعه آزاد است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده امریکا، روز چهارشنبه، ۳ می، با نشر بیانیه‌ای ضمن قدردانی از خبرنگاران، گزارشگران و کارمندان رسانه‌ها که به گفته وی شجاعانه به دنبال حقیقت‌اند، به حسابده نگه‌داشتن کسانی تعهد کرده است که در صدد «خفه کردن» صدای رسانه‌هایند.

وی افزوده است که زنده‌گی و معیشت هیچ خبرنگار، چه امریکایی یا غیرامریکایی،‌ نباید به‌ خاطر دنبال کردن حقیقت در معرض خطر قرار گیرد.

رییس جمهور امریکا به‌گونه‌ مشخص از ایوان گریشکویچ، خبرنگار امریکایی وال‌استریت ژورنال، نام برده که در روسیه زندانی است.

آقای بایدن آزادی مطبوعات و آزادی بیان را ستون دموکراسی و لازمه حکومت شفاف و قابل اعتماد عنوان کرده و گفته است: «این [مطبوعات آزاد] به حکومت و جامعه ما اجازه می‌دهد که از خود نقد کرده و خود را اصلاح کند.»

بایدن تصریح کرده است: «در بخش‌های زیاد جهان، خودکامه‌گان و هم‌دستان‌شان از طریق سانسور، انتقام‌گیری، تهدیدات،‌ اقامه دعوا، اذیت‌وآزار، پخش معلومات غلط، بازداشت و حملات،‌ به سرکوب رسانه‌های آزاد و مستقل ادامه می‌دهند.»

رییس جمهور امریکا همچنان گفته است: «با شرکای ما در سراسر جهان کار می‌کنیم تا صندوق مالی جدید را ایجاد کنیم که برای فراهم‌آوری معاونت حقوقی به خبرنگاران اختصاص یافته است.»

گفتنی است که براساس تقویم جهانی، ۳ می برابر است با روز جهانی آزادی رسانه‌ها. از این روز همه‌ساله در کشورهای مختلف جهان تجلیل می‌شود.

همزمان با فرارسیدن روز جهانی آزادی رسانه‌ها، نهادهای پشتی‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان از ادامه وضعیت فعلی رسانه‌های کشور شدیدا ابراز نگرانی کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟